Project
Begin juli werd officieel bekend dat Strukton in opdracht van ProRail aan de slag gaat met de uitrol van ERTMS op het baanvak Leeuwarden – Harlingen Haven als onderdeel van het project ERTMS Noordelijke lijnen. Op maandag 1 september werden de handtekeningen gezet onder de contracten. De uitvoering start in 2026.
Strukton neemt samen met Arcadis het baanvak Leeuwarden – Harlingen Haven voor hun rekening. BAM en Nexus Rail pakken het baanvak Leeuwarden – Stavoren aan. Twee aannemers en twee ingenieursbureaus voor twee baanvakken is een bewuste keuze: zo krijgen verschillende partijen de kans om ervaring op te doen met ERTMS. De ervaringen die zij los van elkaar opdoen, zullen zij samen bespreken. BAM en Strukton kregen in november ook opdracht voor de realisatie van ERTMS tussen Kijfhoek en de Belgische grens. Dat werk start eind 2025 en loopt door tot en met 2028.
Strukton heeft al ruime ervaring met de uitrol van ERTMS. Zo legde Strukton de Betuweroute aan inclusief ERTMS, rolde Strukton ERTMS uit op de havenspoorlijn en is Strukton in Denemarken de infrapartij die in een consortium met Thales ERTMS uitrolt op de Fjernbane. In de afgelopen jaren was Strukton een van de innovatiepartners van ProRail in het ASAP-project (Aanbesteding Snellere Aanpak Programma ERTMS). Innovaties die Strukton binnen ASAP ontwikkelde, zijn het ERTMS reality model en de ERTMS trackbot. Deze innovaties zullen een belangrijke rol spelen bij de uitrol tussen Leeuwarden en Harlingen Haven.
Mooi om als Strukton Rail mee te kunnen bouwen aan de nieuwe toekomst van treinbeveiliging in Nederland. Een mooi project om onze innovaties zoals de ERTMS Trackbot in te kunnen zetten!