Artikel
Sinds zondag 11 december rijden de treinen weer tussen Lelystad en Dronten! We zijn heel wat gewend, maar wat er op 2 september op de Hanzelijn gebeurde is van een buitencategorie. Door oververhitting als gevolg van een stroomstoring kwam een hoogspanningskabel te dicht bij de bovenleiding, met als gevolg kortsluiting tussen beide systemen. Op een spoortraject van 7 kilometer brandden zo’n beetje alle kabels en schakelaars door. Daarnaast ontstond schade aan schakelstations, relaiskasten en bovenleidingen. Ook was er schade aan de energievoorziening en moesten alle spoorstaven worden gecontroleerd. Kortom, een noodgedwongen buitendienststelling op het traject tussen Lelystad en Dronten was onvermijdelijk.
Ben van Schijndel, Businessline Manager Treinbeveiliging en Installaties bij Strukton Rail Nederland: “Als iemand mij deze situatie van tevoren zou hebben geschetst, zou ik vol overtuiging hebben geantwoord dat het absoluut niet haalbaar zou zijn om na drie maanden de treinen weer te laten rijden. Ik ben er ontzettend trots op dat we dit in goed overleg met ProRail en met grote dank aan alle leveranciers en collega-bedrijven hebben bereikt.”
Werken kan pas zodra alle voorbereidingen gereed zijn en dit ging niet altijd even makkelijk. Alleen al het inventariseren van de schade was een immense operatie. Daarna kwam het voorbereiden, bestellen van onderdelen en het organiseren van de capaciteit. Van heinde en verre kwamen de benodigde materialen en uit alle hoeken van het land kregen we hulp van vakmensen. De Formule 1 wordt veelal gebruikt als een mooie metafoor. Ook afgelopen periode is volgens Ben van Schijndel te vergelijken met een pitstop. “Een groot team werkte gezamenlijk aan één doel, optimale communicatie en afstemming was essentieel en alles was erop gericht om snel én foutloos ons werk uit te voeren.” Kortom, de Hanzelijn ‘pitstop’ moest zo efficiënt mogelijk om de doelstelling te bereiken, winnen!
“In slechts drie maanden is meer dan 100 kilometer kabel vervangen en zijn er herstelwerkzaamheden verricht aan zeven relaiskasten en één onderstation. Om dit te realiseren hebben meer dan 100 vakmensen van verschillende collega-bedrijven zich ingezet. Kortom, uitstekende teamwork onder hoogspanning”, aldus Tjark de Vries.
Ook afgelopen weekenden zijn er nog veel overuren gemaakt om de strakke deadline van 11 december te halen. Sinds afgelopen vrijdag waren zo goed als klaar met de werkzaamheden aan het spoor tussen Lelystad en Dronten. “Toch blijft het spannend! Om veilig te rijden, moet je alle systemen goed testen. Bij voorgaande testen zijn er enkele kleine omissies geconstateerd; deze hebben wij de afgelopen dagen hersteld. Zaterdag hebben wij getest met treinen op maximaal vermogen. Dat was een allesbepalend moment en sinds afgelopen zondag kan het spoor volgens dienstregeling in gebruik genomen worden”, vertelt Ben.
De grootste uitdaging was het komen tot een haalbare doelstelling in overeenstemming alle betrokken partijen. ProRail heeft dan ook niet zomaar gekozen voor zondag 11 december 2022. Op deze datum gaat namelijk de nieuwe dienstregeling 2023 van de NS in.
Vrijdag rond 16:15 ontvingen wij een bovenleidingstoring en al snel volgden foto’s en video’s van de schade. “Een video van een brandende installatie deed alle alarmbellen rinkelen..."
Stroomstoring Flevoland met enorme gevolgen