Unieke ERTMS-innovaties

Digitaal een baanvak vullen met ERTMS-installaties en die vervolgens daadwerkelijk laten plaatsen door een speciale robot. Dat is het plan waar Strukton momenteel hard aan werkt. “Met deze innovaties kunnen we sneller ontwerpen en bouwen en dat levert tijd en geld op”, zegt Ab Drijver van Strukton.

Corne van de Kraats

Corné van de Kraats: De robot scheelt veel tijd en is minder foutgevoelig. Zeker in samenwerking met de ERTMS Configurator

Enthousiast

Toen ProRail liet weten op een andere manier te gaan aanbesteden, werden ze bij Strukton enthousiast. Het ene idee na het andere kwam op tafel en uiteindelijk werd gekozen om aan de slag te gaan met een ERTMS montage Robot en de ERTMS Configurator. Twee verschillende innovaties die elkaar in de toekomst gaan aanvullen.

Robot

Spoorwerk kan best complex en tijdrovend zijn. De ERTMS Robot maakt het leven een stuk makkelijker. “Om te beginnen, ter vergelijking de huidige situatie. We plaatsen nu allerlei objecten handmatig in het spoor. Dat is best een complex proces”, legt Corné van de Kraats van Strukton uit.

“Er gaat eerst iemand naar buiten met GPS om te bepalen waar een object ongeveer geplaatst moet worden. Vervolgens gaat een team aan de slag met het plaatsen van het object. Daarna volgt de maatvoerder om te bepalen waar het object exact is geplaatst en diegene zet al deze info middels formulieren in het systeem.”

Al deze handelingen moeten sneller kunnen, dacht Strukton. Daarom bedachten ze de ERTMS montage Robot. “Hoe mooi zou het zijn als een robot die handelingen kan overnemen? De robot neemt fysiek zware werkzaamheden over zodat we onze medewerkers ontlasten. Het scheelt veel tijd en het is ook minder foutgevoelig. Zeker in samenwerking met de ERTMS Configurator.”

“Met de Configurator hebben we vooraf al exact bepaald waar het object moet komen. Vervolgens sturen we de robot erheen om het te installeren en als de robot klaar is hebben we direct alle informatie digitaal beschikbaar. Een proces van normaal twee á drie nachten is nu in één keer klaar en ook alle handmatige administratie is overbodig.”

Ben van Schijndel

Ben van Schijndel: De veiligheid staat natuurlijk op één en dat blijft zo, maar iets nieuws proberen kan geen kwaad.

Deelsystemen

Een robot die al het werk doet klinkt eenvoudig, maar zo’n robot is er niet van de een op de andere dag. “Het ontwerp van de robot bestaat uit drie deelsystemen. De robot moet kunnen positioneren, hij moet dingen zelfstandig kunnen installeren én hij heeft een voertuig nodig om zich voort te kunnen bewegen. Op het gebied van positionering zijn we al best ver, maar de overige onderdelen zijn nog volop in ontwikkeling.”

Hoe de robot er verder uit gaat zien is nog een vraagteken, maar het meest waarschijnlijke is dat Strukton een bestaand railweg-voertuig om gaat bouwen tot zelf functionerende robot. “Het is een innovatiepartnerschap met ProRail, dus we bekijken samen wat de beste optie is. We zijn nu bezig met het stellen van eisen.”

“Wat moet de robot precies kunnen en hoeveel geld besteden we eraan? Hoe zelfstandiger we de robot bijvoorbeeld maken, hoe duurder het wordt. Dat zijn afwegingen die we samen moeten maken. De volgende stap is aantonen dat dit écht gaat werken, daar zijn we al best ver in. Eind 2023 willen we iets hebben opgeleverd dat volwassen genoeg is om in productie te nemen. Dat gaat ons lukken.”

Proces versnellen

Dat een robot sneller werkt en minder omslachtig is, dat mag geen verrassing zijn. Maar wat kost het en wat levert het nu precies op? “Dat hebben we berekend in onze business case. Het installeren van objecten gaat volgens onze berekeningen 40 procent sneller en qua kosten komen we 38 procent goedkoper uit per geïnstalleerd object. Daarnaast is het ook een behoorlijke verbetering voor de werkomstandigheden. Er hoeft niemand meer in het holst van de nacht op de knieën om zwaar werk uit te voeren.”

Er hoeft niemand meer in het holst van de nacht op de knieën om zwaar werk uit te voeren

Ab Drijver

Ab Drijver: Met deze innovaties kunnen we sneller ontwerpen en bouwen en dat levert tijd en geld op

ERTMS Configurator

Naast de robot is Strukton ook druk bezig met het ontwikkelen van de ERTMS Configurator onder leiding van Ab Drijver. Maar wat is dat nu precies? “Ik vergelijk het met het kopen van een nieuwe auto. Als je online een auto op het oog hebt, dan krijg je de mogelijkheid om het basismodel online uit te breiden met allemaal extra opties. In welke kleur je hem wilt en welke velgen moeten erop. Ga zo maar door. Met één druk op de knop krijg je uiteindelijk de auto die jij wilt. Dat gaan wij ook ontwikkelen, maar dan voor het spoor”, legt Ab Drijver uit.

Voordat de uitvoering daadwerkelijk gestart wordt, moet het in de configurator al af zijn. “We brengen middels een digital twin alles, gericht op een baanvak, online in kaart. Zo hebben we een kopie van de werkelijkheid digitaal beschikbaar. Daarin selecteren we vervolgens een baanvak en dan gaan we alle ERTMS-installaties die gebouwd moeten worden in de configurator plaatsen. Op die manier is het baanvak digitaal al helemaal op de centimeter nauwkeurig klaar en kan de ERTMS Robot buiten zijn werk gaan doen. Dat scheelt heel veel tijd, je hebt minder mensen buiten op het spoor. Dit is veiliger, betrouwbaarder en het is 24/7 beschikbaar. Een win-win situatie dus.”

Leuk proces

Naast dat de innovaties ProRail enorm gaan helpen met de snellere uitrol van ERTMS, is het hele nieuwe proces van aanbesteden ook erg goed bevallen bij Strukton. “Het proces is de eerste stap richting de versnelling van ERTMS. In de traditionele manier van aanbesteden moet je eerst heel veel stappen doorlopen voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat”, zegt Ben van Schijndel Businessline Manager Signalling & Power bij Strukton.

“Een aantal van die stappen gaan we nu parallel aan elkaar uitvoeren. ProRail heeft het probleem bij de partijen neergelegd en ons uitgedaagd mee te denken. Dat is een belangrijke stap en voor alle partijen ook beter. Het probleem beschrijven en ons laten nadenken over een oplossing is in mijn ogen beter dan een oplossing aandragen.”
Van Schijndel vindt het uitdagend wat ProRail doet. “Het spoor is erg traditioneel en daar moeten we eens uit durven komen. De veiligheid staat natuurlijk op één en dat blijft zo, maar iets nieuws proberen kan geen kwaad. Wij vinden het leuk en worden er enthousiast van. Je kunt best eens iets op een andere manier doen. Als het werkt maak je enorme stappen en ik denk dat we die momenteel aan het zetten zijn.”

Dit artikel is geschreven door ProRail en de foto’s zijn ook van ProRail. Klik Naar de oorspronkelijke publicatie van ProRail
voor de oorspronkelijke publicatie van ProRail.

Meer weten over ERTMS?

Ben van Schijndel

Businessline Manager Signalling & Power


06 53 31 50 53

Meer informatie

Alles over onderhoud tot en met implementatie van ERTMS/ETCS

Recente artikelen

Artikel

Hybride locomotief voor spoorwerk

Lees meer
Lees meer over Hybride locomotief voor spoorwerk

Artikel

Stroomstoring Flevoland met enorme gevolgen

Lees meer
Lees meer over Stroomstoring Flevoland met enorme gevolgen

Artikel

Nieuwe mijlpaal aanleg ERTMS Denemarken

Lees meer
Lees meer over Nieuwe mijlpaal aanleg ERTMS Denemarken