Bekijk alle artikelen

Innovatie: hijsframe voor kraagschroefmachines

“Ik ben altijd vrij actief in dingen bedenken, meestal kleine innovaties. Dit is weer een simpel iets, maar wel heel handig”, zegt Jacob van der Meulen, kraanmachinist bij Strukton Rail Equipment (SREq). Hij bedacht een hijsframe voor kraagschroefmachines. Daarmee gaat het afleveren van deze machines sneller (én dus goedkoper), veiliger en gemakkelijker. Bovendien passen in het door Jacob ontwikkelde frame maar liefst twee kraagschroefmachines tegelijkertijd.

Jacob legt uit: “Volgens de gebruikelijke manier van werken lossen we de kraagschroefmachines per stuk met een kraan. De jongens die bij de kraan lopen, moeten de machine bij de hijspunten met een ketting aan- en afpikken. Als ik dan ’s nachts of in het weekend kom, moet ik ze ook weer per stuk oppakken om ze met een hijsketting aan de Kraan op lorries (Krol) op de plek van bestemming te brengen. Dat kost best wat tijd omdat we vaak zes tot acht machines op een werk hebben staan.”

Zelfstandig

“Bij het afleveren van de machines in een frame hoeft géén persoon aanwezig te zijn. Ook kan ik zelf met de Krol twee kraagschroefmachines tegelijk naar de werkplek brengen, zonder dat er iemand extra bij nodig is. Je kunt nu dus acht machines in vier keer zonder personeel meenemen, in plaats van in acht keer met iemand erbij. Dit is niet alleen tijd- en kostenbesparend, maar ook veiliger want je hebt niet meer te maken met beknellingsgevaar.”

Geen tilwerk meer

“De kraagschroefmachine kun je gemakkelijk in de goede werkgang neerzetten, want het frame valt precies over de spoorstaaf. Daardoor staat het machientje meteen goed op de rails. Je schuift hem uit het frame en kunt direct aan het werk. Handig is ook dat de jongens er niet meer aan hoeven tillen. Als wij gaan hijsen met een ketting, moeten ze de losse wieltjes die onder de machine zitten (en toch wel een kilootje of 30 wegen!) er bovenop leggen. Bij gebruik van een frame hoeft dat niet meer.”

 

Quote icon Met het hijsframe voor kraagschroefmachines gaat het afleveren van deze machines sneller, veiliger en gemakkelijker. Quote icon

Jacob van der Meulen, kraanmachinist bij Strukton Rail Equipment (SREq)

Beschermd tijdens transport

Inmiddels zijn er tien stuks professioneel gemaakt. Ze zijn direct inzetbaar, maar worden nog lang niet overal ingezet. Vanwege de onbekendheid, vermoedt Jacob, terwijl er zoveel voordelen zijn. Niet alleen in gebruiksgemak op een werk, ook bij het transport er naartoe. “Normaal staan ze als losse, gammele dingen op de laadbak; in een rek staan ze vast en zijn ze mooi beschermd. De frames zijn speciaal zo gemaakt dat ze precies op de vrachtwagen passen. Je kunt ze ook nog stapelen zodat de machines tweehoog kunnen worden vervoerd. Dan is zelfs een besparing van een rit mogelijk.”

Eureka!

Binnen Strukton hebben we het ideeënplatform Eureka! De plek waar de mooiste ideeën binnen komen en verrijkt worden door collega’s. Jacob heeft zijn frame-idee uitontwikkeld in samenwerking met collega Corné van de Kraats, ideeënmoderator van het Eureka!-platform van Strukton.

Meer innovaties?

Door te innoveren kunnen wij als duurzame spoorbouwer slimmer werken en besparen op kosten in de bedrijfsvoering. Benieuwd naar andere innovaties bij Strukton Rail?

Lees verder

Meer nieuws

Artikel

“Kijk verder dan diploma’s”

Lees meer
Lees meer over “Kijk verder dan diploma’s”

Artikel

Natuurladder toegankelijk via Deltaplan Biodiversiteitsherstel

Lees meer
Lees meer over Natuurladder toegankelijk via Deltaplan Biodiversiteitsherstel

Artikel

“We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Lees meer
Lees meer over “We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”
Meer nieuws