Bekijk alle artikelen

Levensduurverlenging Amsterdam Oostelijk Eiland: “Iedereen voelt de urgentie bij zo’n project”

Dertien wissels ombouwen in negen dagen, kunststof dwarsliggers in plaats van beton en een heus zaagstation: sinds woensdag 14 februari zijn onze vakmensen in opdracht van ProRail aan het werk op het project ‘Levensduurverlenging Amsterdam Oostelijk Eiland’.

Vol aan de bak

Integraal hoofduitvoerder Rob de Wit kon – zoals hij het zelf zegt – vol aan de bak met de voorbereidingen voor dit project. Binnen een week na de gunning was de planning klaar. “Wat we anders in vier tot vijf maanden voorbereiden, moest nu in twee maanden tijd”, vertelt hij. “Bij dit project zijn collega’s van Installatie Services, Kabels & Leidingen, Catenary (Bovenleiding), Strukton Rail Equipment en Seinwezen betrokken en dat moet gecoördineerd worden. We moesten in korte tijd veel met elkaar en met de klant afstemmen.”

Urgentie

Volgens Rob is dat precies waar we bij Strukton Rail goed in zijn. “Iedereen voelt de urgentie en de neuzen staan daardoor snel dezelfde kant op.” Het team gaat de oude houten dwarsliggers vervangen door kunststof dwarsliggers met een langere levensduur. Werken met kunststof dwarsliggers is niet nieuw, de hoeveelheid wissels maakt dit project echter bijzonder.

Rob: “In de toch al korte doorlooptijd moesten we wel eerst testen hoe we de kunststof dwarsliggers het best konden inkorten. Met handgereedschap zoals een doorslijper of kettingzaag resulteerde dat meer in smelten dan zagen en het was ergonomisch ook nog eens onverantwoord. We zijn op zoek gegaan naar een alternatief en dat vonden we in een lintzaag.”

Zaagstation

Het gebruik van de lintzaag is innovatief, duurzaam en ergonomisch verantwoord. Rob: “De machine zaagt efficiënt, zonder rook- en stofontwikkeling. En de collega’s hoeven niet voorovergebogen te staan of te tillen, want de dwarsliggers worden met een kraan op een rollerbaan geplaatst. Wie ermee werkt, staat droog en uit de wind in een speciaal gebouwd zaagstation. We hebben de collega’s speciaal geïnstrueerd om met de lintzaag te werken. En als de werkzaamheden op Amsterdam Oostelijk Eiland klaar zijn, gaat het zaagstation naar het lasbedrijf in Veenendaal zodat andere collega’s er spoorstaven mee kunnen inkorten.”

Zeven wissels en drie kunstwerken

De dwarsliggers die overblijven als het werk aan het eerste perceel is afgerond, gebruikt het team voor het tweede perceel dat in de tussentijd ook is aangenomen. “Ik ben nu al bezig met de voorbereidingen daarvan”, zegt Rob. “Op 29 april starten we met de vervanging van nog eens zeven wissels en drie kunstwerken. En wat we ook gebruiken, is de keet van onze collega’s van Strukton Civiel die op de plek staat waar we de wissels ombouwen. Mooi dat we vanuit een bestaande keet de uitvoering centraal kunnen aansturen.”

Verder lezen

Artikel

Samen sterk voor een duurzame spoorwereld

Lees meer
Lees meer over Samen sterk voor een duurzame spoorwereld

Artikel

Best Presterende Bouwplaats Award voor project PHS Rijswijk-Delft Campus

Lees meer
Lees meer over Best Presterende Bouwplaats Award voor project PHS Rijswijk-Delft Campus

Artikel

Afstand bedienbare kortsluiter voor veilig werken aan de bovenleiding

Lees meer
Lees meer over Afstand bedienbare kortsluiter voor veilig werken aan de bovenleiding
Meer lezen