Bekijk alle artikelen

Trambaan Utrecht: spoorstaafvernieuwing in uitdagende omstandigheden

Een uitdagend project op een druk kruispunt in lastige weersomstandigheden dat dankzij een goede samenwerking en wendbaarheid van het team succesvol is afgerond: zo omschrijft projectmanager Jerome Hoppezak de vernieuwing van de ingegoten spoorstaven aan het drukke 24 oktoberplein in Utrecht.

Creatief zijn

Tussen 20 november en 1 december werd er hard gewerkt aan de trambaan tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein/IJsselstein. “De constructie zelf was in orde, maar de ingegoten spoorstaven vertoonden breuken en moesten vervangen worden”, vertelt Jerome. Hij is niet alleen projectmanager, maar ook Veiligheid en Gezondheid Coördinator Uitvoeringsfase (VGCU) voor het onderhoud van de Trambaan Provincie Utrecht. “Nadat we de eerste problemen constateerden, zijn we ons al gaan voorbereiden. Toen kwamen we erachter dat de oorspronkelijke constructie- en buigtekeningen ontbraken. We moesten dus creatief zijn en een oplossing bedenken.”

''Dat werd het startpunt van het ontwerp, met een succesvolle vernieuwing als resultaat.''

Startpunt van het ontwerp

Een ding was duidelijk: zoals het tramspoor erbij lag, zo moest het ook weer terugkomen. Jerome: “In overleg met de opdrachtgever besloten we om de bestaande constructie met behulp van GPS-punten op te meten. Dat werd het startpunt van het ontwerp, met een succesvolle vernieuwing als resultaat. Het mooie is dat we bij Strukton Rail veel expertise in huis hebben. De trambaan is voor ons een onderhoudscontract, maar deze vernieuwing was een behoorlijk groot project. We hebben de kennis en ervaring van onze projectcollega’s daarbij benut en de ultrasonisten van EURAILSCOUT deden de metingen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de goede samenwerking met verschillende onderaannemers, de omgevingsmanager van de provincie en het bedrijf dat de verkeersafzettingen regelde.”

 

Zuigwagens en zandzakken

Al met al was het een behoorlijke uitdaging op een locatie die je niet helemaal kunt afsluiten voor verkeer waarbij het ook nog eens dagen achter elkaar regende. Jerome: “We hebben een 120 meter lange verwarmde tent geplaatst om in te werken. Ook moesten we extra mensen inzetten om met zuigwagens en zandzakken het overtollige water weg te werken dat naar het spoor liep. Door de weersomstandigheden hebben we de geplande volgorde voor het afgieten van de spoorstaven veranderd en zo bleven we met elkaar zoeken naar de beste oplossingen. Doordat iedereen flexibel was en de schouders eronder zette, lukte het om ook nog een achterstand van 4 uur weg te werken en het werk op tijd af te krijgen. Dat, en het feit dat de klant tevreden is, maakt me trots!”

Wat maak jij morgen?

Lijkt het je leuk om te werken als monteur bij Strukton?

Check onze vacatures

Meer nieuws:

Artikel

Innovatie: hijsframe voor kraagschroefmachines

Lees meer
Lees meer over Innovatie: hijsframe voor kraagschroefmachines

Artikel

Natuurladder toegankelijk via Deltaplan Biodiversiteitsherstel

Lees meer
Lees meer over Natuurladder toegankelijk via Deltaplan Biodiversiteitsherstel

Artikel

“We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Lees meer
Lees meer over “We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”