Bekijk alle artikelen

Strukton en ProRail vieren jubileum: “Maak het echt weleens anders mee”

Vijf jaar lang werken projectmanagers Edward Ruiter en Ben Steehouwer al samen aan PHS Rijswijk-Rotterdam. En dat is een bijzondere samenwerking, want Edward werkt voor ProRail en Ben voor Strukton Rail. Zonder deze prettige samenwerking hadden Edward en Ben al lang niet meer op schema gelegen. “Maar het is een huwelijk met een einddatum, wanneer de eindstreep gehaald is.”

In december 2018 werd het eerste contract tussen beide partijen ondertekend. In eerste instantie alleen voor Rijswijk-Delft Campus (dat toen nog Delft Zuid heette), maar later voor gehele spoor tussen Rijswijk en Rotterdam. “Daar is de basis gelegd voor het vertrouwen over en weer”, vertelt Edward.

 

Onderling vertrouwen

Dat kan Ben alleen maar beamen. “Als projectmanager ben ik de afgelopen vijf jaar ontzettend verwend. Met een werkgever die de oren en ogen niet sluit voor mijn issues. Je merkt bij ProRail de houding dat we élkaar nodig hebben. Hoewel we in het begin natuurlijk moesten wennen aan elkaar, is dat gevoel er altijd geweest. We maken het echt weleens anders mee.”

Edward: “We gingen transparant en eerlijk met elkaar aan tafel. Strukton had een andere aanpak dan ProRail bedacht en daar hebben wij naar geluisterd. Vanaf dag één was de insteek om vertrouwen in de aannemer te hebben. Ik zie de aannemer als een verlengstuk van mijn team. Er is geen wij en zij. Natuurlijk hebben Ben en ik allebei onze eigen verantwoordelijkheden en daar moet je elkaar in vinden. Het schuurt weleens, maar we komen er altijd uit. Het is een eer om met Ben samen te werken.” En dat is wederzijds, vindt Ben.

Berg aan problemen overwonnen

Het einde is na vijf jaar in zicht, maar er moet nog wel een hoop gebeuren. Ben: “Het doel is om eind 2024 de PHS-dienstregeling te kunnen rijden tussen Rijswijk en Rotterdam. In de tussentijd hebben we al een hele berg aan problemen overwonnen. De coronacrisis, de materiaaltekorten door de oorlog in Oekraïne. En nog steeds lopen we nagenoeg op schema.”

Edward weet dat het ook komend jaar niet anders zal zijn: “Nu komt de capaciteitscrisis eraan. We hebben echt alle hulp nodig om ons doel te kunnen halen. Als we niks doen, gaan we het project niet redden door een tekort aan mensen. We doen namelijk meer, maar we hebben minder mensen. Bij alle partijen hebben we te weinig, over de gehele spoorbranche. Dat zie ik terug in het team: het is spannend, het is hard werken, maar we komen er wel.”

 

Al veel bereikt

Het is daarom goed om af en toe stil te staan bij dat wat al bereikt is. Edward: “Het is bizar om te zien hoe ver we al zijn. De onderdoorgang bij Rijswijk, een afgesloten overwegen, een nieuwe spoorbrug. Delft Campus is al twee jaar klaar, na afgelopen week is Rotterdam Centraal grotendeels klaar. Met het hele team staan we daar deze week wel even bij stil. Het blijft mensenwerk: in beide teams wordt zoveel werk verricht. Zij doen dat met plezier en staan straks met trots langs het spoor wanneer de PHS-dienstregeling rijdt.”

Het blijft mensenwerk: in beide teams wordt zoveel werk verricht. Zij doen dat met plezier en staan straks met trots langs het spoor wanneer de PHS-dienstregeling rijdt.

Meer nieuws

Artikel

Bente in de rol van Bouwcoördinator

Lees meer
Lees meer over Bente in de rol van Bouwcoördinator

Artikel

Impact maken = samenwerken

Lees meer
Lees meer over Impact maken = samenwerken

Artikel

Impact maken door diesel besparen

Lees meer
Lees meer over Impact maken door diesel besparen