Artikel
Wie met de trein naar Schiphol reist en met de roltrap of lift naar Schiphol Plaza gaat, kan er niet omheen: we werken er hard om Schiphol met de trein bereikbaar te houden. Voor projectleider Sjoerd de Ruiter is het een bijzondere werkplek. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de zogenoemde treinvrije periode (TVP) die tot 4 december duurt.
In de Schipholtunnel worden de sporen, de dwarsliggers en de bovenleiding vernieuwd. Ook worden de sporen langs de perrons verhoogd, zodat er geen hoogteverschil meer is tussen het perron en treindeuren. Vanuit een grote bouwkeet aan de kant van Amsterdam wordt het project Groot Onderhoud Schiphol begeleid.
“Schiphol is een dorp op zich”, vertelt Sjoerd. “Er is een brandweer, de marechaussee werkt er, er zijn mensen die toezicht houden en vergunningen afgeven en dan heb je natuurlijk ook nog alle winkels en de mensen die daar werken. Het is een aparte wereld waar we bovendien met reizigers te maken hebben. We zijn namelijk in de ene tunnel aan het werk terwijl de andere tunnel in dienst blijft.” Die reizigers die nu in- en uitstappen op station Schiphol Plaza hebben nu misschien last van de werkzaamheden, maar profiteren er uiteindelijk wel van.
Sjoerd: “We vervangen het huidige blokkenspoor door een innovatieve spoorconstructie met een langere levensduur. Bij dit nieuwe zogenoemde balken- en platenspoor hoort een compleet nieuwe stroomrail en onze collega’s van Bovenleidingen zijn daar nu in deze TVP druk mee bezig. In Delft is dezelfde spoorconstructie aangelegd dus we hebben de kennis en kunde in huis. De uitdaging op Schiphol is dat we in een best wel krappe en hele smerige tunnel moeten werken. We moeten veel werk in een korte tijd uitvoeren en dat vraagt om veel onderlinge afstemming om deze logistieke puzzel te leggen.”
Omdat de andere tunnel in dienst blijft en Schiphol Plaza helemaal open is, zijn stofbeheersing en geluidsoverlast belangrijke aandachtspunten. Alle bouwers nemen de nodige maatregelen om de overlast zoveel mogelijk te beperken en reizigers kunnen een QR-code scannen om klachten door te geven. “We hebben een gezamenlijke app-groep met Volker Rail, ProRail en Schiphol en bekijken steeds of er extra maatregelen nodig zijn”, aldus Sjoerd.
De mensen die in de tunnel werken, gebruiken uiteraard ook de nodige beschermingsmiddelen zoals stofmaskers en gehoorbescherming. Sjoerd: “We werken met kwartsstofvrije ballast, we gebruiken synthetische diesel (HVO-brandstof) en machines met roetfilters. En we zijn natuurlijk heel scherp op veiligheid, want op deze werkplek raak je ’s nachts, vooral als je aan beide zijden buiten de tunnel aan het werk bent, snel je oriëntatie kwijt. Met de nodige voorzorgsmaatregelen voorkomen we dat collega’s de verkeerde tunnelbuis inlopen. Het is een pittig, maar ook heel mooi project waarbij we goed op elkaar letten.”
''We staan er echt met z’n allen om van dit project een succes te maken.”
Op elkaar letten moet ook, want na deze buitendienstelling is er amper tijd om op adem te komen. Sjoerd: “De volgende TVP komt er weer snel achteraan, maar het voelt goed dat we na de voorbereidende fase aan het bouwen zijn. Alle disciplines zijn er aan het werk en dat zorgt voor een mooie dynamiek. We staan er echt met z’n allen om van dit project een succes te maken.”