Bekijk alle artikelen

We zijn weer aan het werk bij Rotterdam Centraal Station

In opdracht van ProRail is Strukton op 23 oktober begonnen met fase twee van het project PHS Rijswijk – Rotterdam op het Rotterdam Centraal station. Dit project, een samenwerking van Strukton Rail en Strukton Civiel, heeft als doel het treinverkeer te verbeteren en de infrastructuur van het station te moderniseren.

Sneller en efficiënter treinverkeer

Een van de belangrijkste doelstellingen van het project is het mogelijk maken van snellere aankomsten en vertrekken van treinen op Rotterdam Centraal. Dit wordt bereikt door aanzienlijke aanpassingen aan het spoor en de perrons. Perrons worden verlengd om ruimte te bieden aan langere treinen, wat de efficiëntie van het treinverkeer zal verbeteren.

Terugblik op de eerste bouwfase: intensieve werkzaamheden op Rotterdam Centraal leggen de basis voor de aanstaande tweede fase

Fasering van de werkzaamheden

Het project wordt in twee fases uitgevoerd. De eerste fase vond plaats in mei en juni van dit jaar, waarbij belangrijke vernieuwingen werden doorgevoerd, waaronder de vernieuwing van sporen en wissels, en de verlenging van perrons 7 en 8 aan de oostkant van het station en perron 6 aan de westkant.

Nu is het tijd voor fase twee, die gepland is van 23 oktober tot 4 december 2023. In deze fase zal perron 9 aan de oostkant worden verlengd en voorzien van verlichting en perronmeubilair. Aan de westkant van het station worden perron 11 en 12 uitgerust met vergelijkbare verbeteringen. Bovendien worden wissels en sporen vervangen en wordt gewerkt aan bovenleidingen en treinbeveiliging.

Er rijden in deze periode namelijk minder, en op sommige momenten helemaal geen treinen van, naar of via Rotterdam Centraal.

Impact op reizigers en omwonende

Tijdens deze werkzaamheden zijn enkele sporen tijdelijk afgesloten, met twee weekenden (25-26 november en 2-3 december) waarin alle sporen zijn afgesloten. De werkzaamheden zullen overdag, ’s avonds en vaak ook ’s nachts plaatsvinden. Dit kan leiden tot enige overlast voor omwonende, zoals licht, geluid en trillingen, en we begrijpen dat dit vervelend kan zijn.

Meer lezen over de werkzaamheden op Station Rotterdam Centraal

Lees meer over dit project en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen op Rotterdam Centraal Station.

Ga naar Prorail.nl

Meer nieuws

Artikel

“We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Lees meer
Lees meer over “We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Artikel

Tweede pilot elektrische krol

Lees meer
Lees meer over Tweede pilot elektrische krol

Artikel

Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen

Lees meer
Lees meer over Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen