Bekijk alle artikelen

Spoortunnel Delft twee nieuwe roltrappen rijker

Op maandag 4 en dinsdag 5 juni brachten de indrukwekkende Gottwald kranen van Strukton een bezoek aan de spoortunnel Delft. Deze imposante machines doken de spoortunnel in met een belangrijke missie: het plaatsen en hijsen van twee nieuwe roltrappen. Dit bezoek markeert opnieuw een belangrijke stap in de voortdurende afbouw van het station Delft.

Uitbreiding spoortunnel en vernieuwing van station Delft

De spoortunnel in Delft onderging een uitbreiding in 2018 met een extra tunnelbuis. In opdracht van ProRail zijn wij, Strukton verantwoordelijk voor het voorzien van deze nieuwe tunnelbuis van spoor, bovenleidingen, perrons, tunneltechnische installaties en andere systemen. Het nieuw aangelegde perron wordt vervolgens naadloos verbonden met de bestaande stationshal. Deze omvangrijke vernieuwing van station Delft maakt deel uit van het programma hoogfrequent spoor (PHS) Rijswijk-Rotterdam. Met dit programma werkt ProRail aan het aanpassen van het spoor, zodat er acht intercity’s en zes sprinters per uur in beide richtingen kunnen rijden. De geplande oplevering van de vernieuwde station Delft staat gepland voor 2024.

PHS Rijswijk-Rotterdam

Meer weten over de werkzaamheden van dit project?

Bekijk de projectpagina

Gottwald kranen van Strukton tillen roltrappen in spoortunnel Delft

De inzet van de Gottwald kranen van Strukton toont het vakmanschap en de technische expertise die vereist zijn voor complexe projecten. Het hijsen van de roltrappen in de spoortunnel vergt zorgvuldige planning en uitvoering om ervoor te zorgen dat alles veilig en nauwkeurig verloopt. De roltrappen werden aangevoerd met een vrachtwagen. De twee kranen hesen de roltrap vervolgens in de roltrapbak: een precisiewerkje.

Op weg naar voltooiing van station Delft

Wij hebben voor PHS Rijswijk-Rotterdam al veel werk gedaan. Onder andere hebben we sporen, bovenleidingen en perrons gebouwd en verplaatst, brugdelen ingehesen, een onderdoorgang gerealiseerd, een overweg opgeheven en het beveiligingssysteem aangepast. Dit alles in een veel kortere doorlooptijd dan aanvankelijk gepland. Ook realiseerden wij met Delft Campus het eerste energieneutrale station van Nederland.

Met elke voltooide taak en elke geplaatste roltrap komt de voltooiing van station Delft steeds dichterbij. In opdracht van en in samenwerking met ProRail werken wij samen aan de transformatie van dit belangrijke knooppunt, met als uiteindelijk doel om reizigers een comfortabele, moderne en goed bereikbare stationervaring te bieden. Het is een indrukwekkende prestatie dat deze ingrijpende vernieuwingen worden gerealiseerd met minimale hinder voor de reizigers.

Meer nieuws

Artikel

Innovatie: hijsframe voor kraagschroefmachines

Lees meer
Lees meer over Innovatie: hijsframe voor kraagschroefmachines

Artikel

Natuurladder toegankelijk via Deltaplan Biodiversiteitsherstel

Lees meer
Lees meer over Natuurladder toegankelijk via Deltaplan Biodiversiteitsherstel

Artikel

“We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Lees meer
Lees meer over “We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”