Bekijk alle artikelen

Glasvezelwapening voor bovenleidingportalen

En wéér een duurzame doorbraak dankzij een samenwerking tussen onder andere Strukton Catenary Europe, Strukton Rail Nederland, Strukton Prefab Beton en GBN! De prefab betonfabriek van Strukton heeft alle voorbereidingen klaar om bovenleidingpalen met glasvezelwapening te maken in plaats van stalen wapening. Hiermee voorkomen we storingen en schade door zwerfstromen en verlengen we de levensduur. Nog vóór de vakantieperiode start de productie bij Strukton Prefab Beton. De eerste bovenleidingpalen met glasvezelwapening krijgen Steenwijk als bestemming.

In samenwerking met ProRail ontwikkelt Strukton voor een pilot in Steenwijk duurzame bovenleidingmasten en -funderingen. In oktober vorig jaar plaatsten we er de eerste betonnen masten en funderingen met circulair beton. Het doel is nog dit jaar de eerste masten met glasvezelwapening in Steenwijk te plaatsen.

Cirkel

De cirkel voor het maken van het circulaire beton hebben we in eigen huis: Strukton Rail Nederland verwijdert oude betonnen funderingen uit het spoor en voert deze af naar GBN. GBN verwerkt deze in grondstoffen voor Strukton Prefab Beton. Strukton Prefab Beton maakt van deze grondstoffen nieuwe betonpalen en -fundaties. Strukton Rail Nederland plaatst deze vervolgens weer langs het spoor.

Minder storingen, langere levensduur

Met de vervanging van stalen wapening in glasvezelwapening verbeteren we verder. Het probleem bij stalen wapening is dat hierdoor mogelijk zwerfstromen kunnen ontstaan, die tot verstoringen en schade kunnen leiden. Met glasvezelwapening voorkom je dit probleem. Er zullen dus minder storingen zijn (en daarmee hogere beschikbaarheid van het spoor) en minder schade aan de constructie en dus een langere levensduur.

De voordelen op een rij

  • Minder storingen en langere levensduur dankzij glasvezelwapening
  • Gunstige MKI-waarde dankzij gerecycled beton en glasvezelwapening in plaats van staalwapening, met als gevolg een forse CO2-reductie
  • Onderhoudsarm
  • Geen verontreiniging in de aardebaan (voorkoming van telkens aanbrengen nieuwe beschermingslagen, zoals bij staal)
  • Gegarandeerde levensduur van 100 jaar
  • Gebruik van bestaande standaardcomponenten
  • Portalen sluiten naadloos aan op bestaande fundering
  • Dit concept is minder storings- en vandalismegevoelig
  • Oude betonnen palen zijn 100 procent te recyclen en nadien te fabriceren

Deze innovatie draagt bij aan SDG 9

Meer duurzame daden voor SDG 9

Lees het hier

Bovenleidingpalen van gerecycled beton

Meer verhalen

Artikel

“We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Lees meer
Lees meer over “We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Artikel

Tweede pilot elektrische krol

Lees meer
Lees meer over Tweede pilot elektrische krol

Artikel

Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen

Lees meer
Lees meer over Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen
Lees al onze verhalen