Bekijk alle artikelen

Duurzame funderingen langs spoor Hoorn-Enkhuizen en Obdam-Hoorn

De bovenleiding langs het spoor tussen Hoorn en Enkhuizen en tussen Obdam en Hoorn komt op fundaties van duurzaam beton te staan. De 90 bestaande funderingen zijn einde levensduur en worden vervangen. Zij maken plaats voor fundaties die van gerecycled beton zijn gemaakt. De nieuwe fundaties kunnen weer jaren mee. Wij voeren het werk uit tijdens twee buitendienststellingen in februari en mei. Tussen Hoorn en Enkhuizen vervangen we tussen woensdagavond 15 februari en maandagochtend 20 februari 45 funderingen. In mei volgen er nog eens 45 tussen Obdam en Hoorn.

Tweede leven

Niet alleen de nieuwe fundaties zijn gemaakt van circulair beton. Ook de bestaande funderingen krijgen een tweede leven. Ze worden na verwijdering uit het spoor naar de organisatie GBN gebracht. De missie van GBN is de aarde leefbaar te houden en voldoende grondstoffen beschikbaar te houden voor huidige en toekomstige generaties. GBN verwerkt het materiaal voor de volle 100% tot het grove Circugrind, het fijnere Circuzand en het ultrafijne Circument. Dit zijn hoogwaardige, 100% circulaire grondstoffen die toepasbaar zijn in het beton voor nieuwe portalen, palen en funderingen en andere toepassingen.

Niet alleen de nieuwe fundaties zijn gemaakt van circulair beton. Ook de bestaande funderingen krijgen een tweede leven.

Betonakkoord

Ook bovenleidingportalen kunnen van circulair beton worden gemaakt. Met de circulaire fundaties en bovenleidingpalen liggen we goed op lijn met de doelstellingen voor 2030 in het Betonakkoord, waaronder 30% vermindering van de CO2-uitstoot in de betonketen en 100% hoogwaardig hergebruik van het vrijkomende beton.

Week van de Circulaire Economie

De opgave is helder: een volledig CO2-neutrale voetafdruk van de spoorsector in 2050 op het vlak van emissie, energie en materialen. En in 2030 moeten alle infraprojecten klimaatneutraal en circulair zijn. We moeten dus bewuster omgaan met beschikbare materialen. Daarom zetten we in op volledig circulair materiaalgebruik bij het spoor en de stations.

Duurzame daad #37

Onze duurzame daad #37 gaat over de duurzame bovenleidingfunderingen. We dragen hiermee bij aan SDG 12.

Check hier 100 duurzame daden!

Gerecycled beton voor bovenleidingfundaties en -palen

Recente verhalen

Artikel

Tweede pilot elektrische krol

Lees meer
Lees meer over Tweede pilot elektrische krol

Artikel

Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen

Lees meer
Lees meer over Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen

Artikel

Strukton Rail als infravervoerder

Lees meer
Lees meer over Strukton Rail als infravervoerder
Al onze verhalen