Minder sjouwen door andere gewichtenpakketten

Werken aan de bovenleiding was al leuk, maar wordt nog leuker én lichter. Waar we voorheen voor elke afspanning 20 gewichten van elk 25 kilo moesten sjouwen en stapelen, en ook nog eens in de ballast, in het zand of op het schouwpad, is er nu een gewicht aan één stuk dat makkelijk én veilig te hijsen is. Met dit initiatief van Strukton en Railtech zijn de werkomstandigheden beter en veiliger geworden. En het materiaal is duurzamer. Wij zijn er trots op!

Afspanning? Gewichten? Waar zijn die dan voor nodig? We leggen het even uit: Een essentieel onderdeel van de bovenleiding zijn de beweegbare afspanningen. Onder invloed van temperatuur worden de koperen geleiders langer of korter. Toch willen we met name de rijdraad op eenzelfde trekspanning houden. Namelijk 1000 kg per draad x 2 (want in Nederland hebben een dubbele rijdraad.) = 2000 kg. Hiervoor gebruiken we een zogenaamde beweegbare afspanning. Via een afspanwiel trekt een gewichtenpakket van 500 kg met een verhouding van 1:4 de draad strak.

Zwaar stapelen

Vroeger bestond dit gewichtenpakket uit 10 gewichten van 50 kilo per stuk. Onder druk van de Arbeidsinspectie moest hier in het verleden 25 kilo vanaf. Dus zaten we tot op heden met 20 gewichten van 25 kg. Dit sjouwen en stapelen in de ballast, zand of op het schouwpad is zwaar, onveilig rotwerk.

Omdat het losse gewichten zijn die om en om op een stang gestapeld worden, kan dit niet horizontaal op de grond gebeuren of af fabriek. Bij het inhijsen vanaf de grond valt het pakket uit elkaar en gaat de stang krom. Voor het hijsen is ook een speciaal hijs-oog nodig, dat op zijn beurt weer gekeurd moet zijn en, natuurlijk, aanwezig. Eenmaal gestapeld was er altijd een groot risico op omvallen

Simpele oplossing

De oplossing leek zo simpel en is het ook: maak dit gewicht uit één stuk, zorg voor een goed hijs-oog, maak de gewichten vierkant zodat er geen gevaar is op wegrollen tijdens transport en alle nadelen zijn weg! We hebben leverancier RailTech benaderd met de wens op korte termijn een ander product te willen. Na 2 jaar is het realiteit! Veilig, makkelijk en ook nog eens duurzaam, want de gewichten zijn gevuld met gerecycled staalgranulaat.

Het werken in de BVL was al leuk maar wordt weer een stuk leuker en lichter.

De voordelen op een rij:

  • Nooit meer sjouwen met 20 gewichten van 25 kilo per afspanning
  • Nooit meer risico op beknelling bij het stapelen van de gewichten en omvallen van het gestapelde pakket
  • Überhaupt nooit meer stapelen van 20 x 25 kilo
  • Logistiek simpel. Meerdere gewichten zijn nu op een palet te vervoeren
  • Makkelijker en veiliger hijsen. Geen hulpgereedschap meer nodig
  • Hergebruik is vele malen makkelijker! Immers gewoon omhangen i.p.v. afstapelen en weer opstapelen
  • Werkt dus vele malen sneller
  • Duurzamer

Een initiatief van Strukton waar de hele markt van profiteert. We zijn er trots op!

Duurzame daad #139

Deze innovatie is nummer #139 van onze Duurzame Daden. Met deze daad dragen we bij aan SDG 8: Waardig werk en economische groei.

Samen bouwen aan een duurzame toekomst

Met onze partners dragen wij bij aan veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid van spoorvervoer. Op een veilige en duurzame manier.

Recent nieuws

Artikel

Terugblik eerste treinvrije periode Schiphol

Lees meer
Lees meer over Terugblik eerste treinvrije periode Schiphol

Artikel

Monsterklus Schipholspoortunnel gestart

Lees meer
Lees meer over Monsterklus Schipholspoortunnel gestart

Artikel

Circulair denken op het spoor

Lees meer
Lees meer over Circulair denken op het spoor
Naar al onze verhalen