Bekijk alle artikelen

Hybride locomotief voor spoorwerk

Als een van de stappen om werk aan het spoor te verduurzamen, wil Strukton zoveel mogelijk af van fossiel aangedreven machines. Het gaat daarbij om klein mechanisch gereedschap, maar ook het grotere werk. Begin 2019 schafte Strukton Rail daarom zijn eerste elektrische locomotief aan, loc Nicole. In 2020 volgden nog drie elektrische locomotieven. Strukton werkt er hard aan om deze elektrische locomotieven om te bouwen tot hybride locomotieven, zodat ze ook kunnen worden ingezet als er geen stroomvoorziening is. Strukton is de eerste spooraannemer die zijn locomotievenvloot op deze manier verduurzaamt. Zoals bij veel innovaties levert dit uitdagingen op, maar wat Business Manager Rail Machines & Logistics Aad Onderwater betreft gaat het zeker lukken!

Met onder andere de verhuizing van een diesellocomotief naar het Strukton railbedrijf in Italië, ontstond de behoefte aan een nieuwe trekkracht in Nederland. Vanuit de duurzaamheidsambitie liet Strukton zijn oog vallen op elektrische locomotieven in plaats van de veel vervuilendere diesellocomotieven. “Dat is niet zo vanzelfsprekend,” vertelt Aad. “Van oudsher zetten spooraannemers diesellocs in, omdat juist bij spoorwerk de bovenleiding vaak is uitgeschakeld. En ook al is in Nederland zo’n 75% van het spoornetwerk voorzien van bovenleiding, er zijn nog lijnen die niet zijn geëlektrificeerd. Dus kun je met je loc niet op elke werkplek komen.”

Van diesel naar elektrisch

Toch besloot Strukton elektrische locomotieven aan te schaffen. Duurzaam en toekomstbestendig. Op dit moment worden de e-locs regelmatig ingezet in Nederland. En daar waar de werkplek niet elektrisch bereikbaar is, heeft Strukton nog diesellocomotieven beschikbaar. “Onze machinisten zaten aanvankelijk niet op elektrische locs te wachten. De dieselaandrijving vonden zij toch stoerder en makkelijker inzetbaar. Inmiddels willen ze niet anders meer dan elektrisch! De e-locs trekken soepel en snel op en hoeven niet vooraf warm te draaien.”

Inmiddels willen onze machinisten niet anders meer dan elektrisch! De e-locs trekken soepel en snel op en hoeven niet vooraf warm te draaien.”

Van elektrisch naar hybride

De volgende stap is de locomotieven uit te breiden met een externe batterij op een wagon. Zo wordt het een soort hybride locomotief. Hiervoor zoekt Strukton de samenwerking met ProRail, de inspectie en andere partijen. De hybride locomotief haalt zijn stroom van de bovenleiding waar de bovenleiding in dienst is, en schakelt over op de accu als dat moet. De accu wordt weer opgeladen op sporen mét bovenleiding. Zo bereik je duurzaam elke werkplek. Technisch werkt de hybride locomotief. Maar het zal nog wel even duren voordat hij écht in de operatie kan. “Omdat er nog niet eerder hybride locomotieven zijn ingezet voor spooronderhoud, is elke stap nieuw in de sector. Dat maakt het een lang traject qua toelating,” legt Aad uit. “We maken stappen, dus dat hij er komt, dat staat voor mij vast!”

Aad Onderwater

Business Manager Rail Machines & Logistics


+31 (0)6 53 48 02 27

Verhalen over andere innovaties

Artikel

De CBOT-1 meetrobot meet op onbereikbare plekken

Lees meer
Lees meer over De CBOT-1 meetrobot meet op onbereikbare plekken

Artikel

Leonardo: de gepensioneerde stopmachine die alles ziet

Lees meer
Lees meer over Leonardo: de gepensioneerde stopmachine die alles ziet

Artikel

De HoloLens laat je de wereld met andere ogen bekijken

Lees meer
Lees meer over De HoloLens laat je de wereld met andere ogen bekijken
Al onze verhalen

Duurzame daden

De ontwikkeling van de hybride loc is een van onze duurzame daden

Check ze allemaal!