De CBOT-1 meetrobot meet op onbereikbare plekken

Siebens Spoorbouw, een dochterbedrijf van Strukton Rail België, werkt vooral voor de industrie en heeft grote bedrijven als klant. Af en toe komen er ingewikkelde opdrachten voor, zoals een jaarlijkse controle van het spoor van bovenloopkranen. Bij bovenloopkranen is het spoor lastig bereikbaar. Je komt er moeilijk veilig bij. Voor deze klus ontwikkelde Siebens Spoorbouw de innovatieve CBOT-1 meetrobot. De eerste op afstand bestuurbare meetrobot van zijn type die zowel de hoogte, het railprofiel en de bevestigingen van het spoor kan meten.

Kraanbanen en automatische spoorstructuren zijn van het grootste belang voor productiebedrijven. Een onderbreking van de activiteiten door een obstructie aan de transportinfrastuctuur willen wij dan te allen tijde vermijden. Een bouwplaats zelf staat doorgaans vol met machines waardoor het gebruik van een hoogwerker niet altijd tot de mogelijkheden behoort. “De meetrobot kunnen we op afstand besturen. Hij wordt op één plaats op de spoorstaaf gezet en kan daarvandaan alle posities bereiken,” vertelt Jo Derie, manager Geomatics Engineering. Met één beweging kan de CBOT-1 Robot maar liefst 200 meter spoor- en kraanbanen scannen.

Met één beweging kan de CBOT-1 Robot maar liefst 200 meter spoor- en kraanbanen scannen.

Voorkomen is beter dan genezen

Jo: “Het systematisch inmeten en vaststellen van gebreken is van essentieel belang. De meetresultaten geven inzicht in hoe recht en vlak het spoor ligt, maar ook wat de spoorbreedte is. Dankzij de laserscanners is het mogelijk om slijtage te constateren. Er wordt om de seconde een foto gemaakt om bij afwijkingen te kunnen zien wat het daadwerkelijke probleem is.” De eenduidige meetresultaten kunnen eenvoudig vertaald worden naar een concrete aanpak. Daardoor weten we precies waar er onderhoud aan het spoor nodig is. Zo voorkomen we storingen in toekomst.

Een uniek stuk gereedschap

“We hebben hier een uniek stuk gereedschap”, aldus Jo. “Het is ooit ingebracht als innovatief idee en nu uitgewerkt. Er zitten twee hoofdcomponenten aan. Het mechanische ontwerp is intern uitgevoerd; de elektronica is door een externe partij ontworpen.

De veiligheid van onze collega’s is zeer waardevolle bijkomstigheid van de meetrobot. Het is niet langer nodig om meting uit te voeren op slecht bereikbare plekken, dit doen wij nu op afstand.

Bezoek ons op de InnoTrans in september

Bezoek ons op de InnoTrans in Berlijn, 20 - 23 september / hal 25 / stand 285

Meer verhalen

Artikel

Exoskelet en valbeveiliging in één voor bovenleidingwerk

Lees meer
Lees meer over Exoskelet en valbeveiliging in één voor bovenleidingwerk

Artikel

De HoloLens laat je de wereld met andere ogen bekijken

Lees meer
Lees meer over De HoloLens laat je de wereld met andere ogen bekijken

Artikel

Leonardo: de gepensioneerde stopmachine die alles ziet

Lees meer
Lees meer over Leonardo: de gepensioneerde stopmachine die alles ziet