Artikel
In vier treinvrije periodes in de periode van mei tot en met vrijdag 23 september hebben we in opdracht van ProRail emplacement Onnen duurzaam in een nieuw jasje gestoken. Het totaalproject behelsde de vernieuwing van wissels en sporen, inclusief de bijbehorende kabels & leidingen, seinen, bovenleiding, wisselverwarming en andere voorzieningen. Een omvangrijke klus in relatief korte tijd, met daarmee korte voorbereidingstijd. En een klus waarin alle disciplines van Strukton Rail Nederland en Molhoek-CCT samenkwamen. Op 23 september rondden wij de laatste van de vier periodes af. In deze 152-urige buitendienststelling lag de nadruk op wissels 303, 305, 311 en 313 en sporen 308 en 309.
We kijken met trots terug op deze klus. Niet alleen omdat het een integrale prestatie was van onze vakmensen, maar ook vanwege de duurzame aspecten die we hebben toegepast.
We kijken met trots terug op deze klus. Niet alleen omdat het een integrale prestatie was van onze vakmensen, maar ook vanwege de duurzame aspecten die we hebben toegepast.
Gedurende het hele project hebben we voor het ketenpark gebruik gemaakt van de stroom waar normaal de wisselverwarming op draait. Geen dieselaggregaten, geen hybride aggregaten, maar 100% aan de stekker. Dat scheelt enorm veel uitstoot, lawaai en stank.
Ook mooi: In Onnen hebben we zo’n 7.000 duoblok dwarsliggers gelegd die eerder in Amsterdam dienst deden. Bij het opbreken van emplacement Dijksgracht in oktober vorig jaar hebben we diverse onderdelen zo zorgvuldig mogelijk verwijderd. De duoblok dwarsliggers hebben op deze manier een tweede leven gekregen in Onnen.
Bij ons staat veilig en gezond werken op één, we zetten in op een circulaire bedrijfsvoering in 2030 en minimaal 55 procent minder CO2-uitstoot dan in 2009.
Lees meer over duurzaam bij Strukton Rail