Bekijk alle artikelen

De kracht van internationaal samenwerken zichtbaar in Hasselt

Een railproject in België, waar het wemelt van Nederlandse Strukton Rail-collega’s. Opvallend? Misschien. Maar ook een heel logische keuze, vertelt projectleider Tom De Strooper. Een keuze die bovendien heel goed bevalt.

Rondom het station van het Belgische Hasselt, zo’n dertig kilometer ten westen van Maastricht, moet in totaal ongeveer 12 kilometer nieuw spoor komen. Ook het vernieuwen van 25 wissels en 23.000 m3 ballast staat op de werklijst. Een grote klus dus, die ongelegen komt voor de collega’s van Strukton Rail België. Zij zijn namelijk bijna allemaal aan het werk bij het project rondom het station van Brussel. Vandaar dat Nederlandse collega’s te hulp schieten. Ik ben als projectleider namens Strukton Rail België als het ware de schakel tussen de Belgische opdrachtgever en mijn uitvoerende collega’s uit Nederland. Trouwens, niet alleen de collega’s komen uit Nederland, ook de machines die we gebruiken – alles groter dan een krol – zijn van Strukton Rail Nederland.

“De werf Hasselt is een grote klus, die ongelegen komt voor de collega’s van Strukton Rail België”

21 dagen buiten dienst

Vorig voorjaar was de eerste grote buitendienststelling voor de werf Hasselt. Werf is trouwens het Belgische woord voor project of bouwlocatie. Hasselt is dus geen scheepswerf, maar een station. Komend voorjaar, met Pasen, is de tweede grote buitendienststelling van 21 dagen. Dan gaan we aan de westkant van het station alle sporen verwijderen, de bovenste ballastlaag verwijderen en opnieuw aanbrengen en daarna spoor voor spoor alles weer opbouwen. De wissels komen op andere plaatsen te liggen en we gaan een kopspoor opheffen. Ons werk maakt deel uit van het masterplan Hasselt: ook de bovenleiding en het seinwezen worden vernieuwd. Dat doen andere aannemers, maar alles moet qua planning wel precies in elkaar passen.

Planning met balkjes

We zijn volop bezig met de voorbereidingen: het ketenpark wordt nu gebouwd en we hebben een wekelijkse bouwvergadering om de voortgang te bespreken. Van vorig jaar hebben we geleerd dat Nederlanders en Belgen op verschillende manieren een planning maken: Nederlanders gebruiken een schema met balkjes, Belgen schrijven alles uit wat er moet gebeuren. Daardoor hadden we vorig jaar wat misverstanden. Die gaan we dit jaar hopelijk niet meer zien. Qua doorlooptijd zitten we goed. Ik moet wel zeggen: dat soort planningen zijn de gevaarlijkste, een beetje spanning werkt lekkerder, vind ik. We moeten ook weer niet te ontspannen zijn, want er vallen altijd dingen tegen.

Vier keer tien minuten

Ik heb gemerkt dat het bewustzijn rondom veiligheid in Nederland verder is dan in België. Maar het wordt in België gelukkig wel beter. Een voorbeeld: wat inmiddels net zo werkt als in Nederland, is dat de bovenleiding spanningsloos is en dat het naastliggend spoor buiten dienst is. Daar hebben wij ons als Strukton Rail België echt hard voor gemaakt. Voorheen werkten we met procedures: als het treinverkeer nog reed op het naastliggend spoor, kondigden ze de trein aan en moest het werk stilgelegd worden. Maar dat werkte niet, want als je vier treinen per uur hebt, sta je vier keer tien minuten stil.

Stumec

Mij bevalt de samenwerking met Nederlanders heel goed. Wij Belgen zeggen weleens over Nederlanders dat ze zuinig zijn, maar het is juist andersom: direct bij de start van het project zetten ze voldoende mensen en materieel in. De taal is soms wel een kleine hobbel. Ook al spreken we dezelfde taal, we bedoelen niet altijd hetzelfde. Wat Nederlanders een baco noemen, heet bij ons een Engelse sleutel. En bij ons is een Stumec een slijptol, maar in Nederland is een Stumec een kraanschroefmachine. Dus ja, de taal zorgt weleens voor wat verwarring. Gelukkig ken ik mijn Nederlandse collega’s al ontzettend lang, we weten heel goed wat we aan elkaar hebben. Bovendien: spoorbouw is spoorbouw. Uiteindelijk moet de spoorstaaf vast aan de dwarsligger en moet het spoor goed liggen binnen de millimeter.

Meer verhalen

Artikel

Unieke ERTMS-innovaties

Lees meer
Lees meer over Unieke ERTMS-innovaties

Artikel

Je moet steeds op een andere stoel zitten

Lees meer
Lees meer over Je moet steeds op een andere stoel zitten

Artikel

Strukton heeft jongeren hard nodig voor de toekomst

Lees meer
Lees meer over Strukton heeft jongeren hard nodig voor de toekomst
Nog meer verhalen

Lijkt dit jou ook leuk werk?

Meer weten van de mogelijkheden om bij ons te werken?

Check onze werkenbij-site