Artikel
De joint venture Thales-Strukton heeft in het Deense West Jutland weer een migratiestap naar ERTMS met succes afgerond, nu op de spoorlijnen tussen Holstebro en Skjern en Herning-Skjern-Esbjerg. Het is de vijfde ERTMS-uitrol in Jutland. Wij hebben het oude, analoge beveiligingssysteem tussen Esbjerg naar Skjern en verder naar Herning respectievelijk Holstebro vervangen door ERTMS. Hiermee is het ERTMS-netwerk 150 kilometer spoor met 11 stations, 73 overwegen, 5 waarschuwingssystemen, 45 wisselstellers, 4 ontspoorinrichtingen en 3 interfaces rijker.
Dit is een belangrijke stap in het grote ombouwprogramma van Banedanmark, waarin ERTMS op zowel de S-Bane als de Fjernbane in de plaats komt van de verouderde Deense beveiligingsystemen. De Fjernbane wordt uitgerust met de nieuwe Europese standaard ERTMS (European Rail Traffic Management System). Deze ombouw gaat tot hogere snelheden, meer treinen en een meer betrouwbare treindienst leiden.
Bij de ERTMS-migratie in Denemarken zitten ook alle overwegen, wisselstellers, kabels, kasten en voeding in de scope.
Paul de Haas, lid van de directie van de joint venture Thales-Strukton: “Tijdens de werkzaamheden tussen Holstebro en Skjern en Herning-Skjern-Esbjerg hebben we gelijktijdig een aantal andere aanpassingen doorgevoerd op al eerder omgebouwde lijnen.”
Met de ombouw verdwijnen de oude seinen langs het spoor. De oude seinen zijn in Denemarken de belangrijkste oorzaak voor vertraging. Bij ERTMS wordt het sein direct naar het computerscherm van de machinist gestuurd. Tegelijkertijd gaat het naar de verkeersleiding van Banedanmark, waardoor de verkeersleiding continu de treindienst nauwkeurig kan monitoren. Op termijn zal dit tot hogere efficiency bij de verkeersleiding leiden en minder vertragingen.
“Wij doen een gigantische investering in het Deense spoornetwerk waar miljarden dollars in omgaan. Ik ben blij dat het spoor in Midden en West Jutland gemoderniseerd wordt. Dat is goed nieuws voor de reizigers, voor wie de kwaliteit verbetert en meer treinen op tijd zullen rijden,” zegt Thomas Danielsen, de Deense Minister van Transport.
De vervoerder tussen Esbjerg en Skjern en verder naar Herning is Arriva. Op de lijn tussen Holstebro en Skjern is Midtjyske Jernbaner de vervoerder. Beide vervoerbedrijven zijn blij met de ombouw.
Ook weggebruikers in West Jutland profiteren van het nieuwe beveiligingssysteem. Met de ombouw op de genoemde lijnen zijn 73 overwegen vernieuwd, waarbij 24 overwegen die voorheen met alleen lampen en bellen waren uitgerust nu ook voorzien van overwegbomen. Nog eens 23 overwegen die voorheen voorzien waren van halve overwegbomen zijn nu uitgerust met hele overwegbomen.
De joint venture Thales-Strukton is verantwoordelijk voor de volledige ‘system engineering’ met een ontwerpfase, een pilot en de uitrol per lijn. Na de realisatie volgt 25 jaar onderhoud. Daarbij levert Thales de software en het besturingssysteem en Strukton Rail de voedingssystemen, het kabelwerk, de civiele ontwerpen en de volledige installatie.
Strukton en Thales installeren ERTMS level 2 in het Deense Jutland
Over het projectMet onze kennis houden we het spoor up-to-date voor de lange termijn.
Lees meer over treinbeveiliging en ERTMS