Artikel
Op zondag 16 november 2025 is Combinatie Strukton Volker Schiphol (SVS) aan de voorlopig laatste grote buitendienststelling van 22 dagen begonnen. Voorlopig, want in het jaar 2028 volgt nog een 9-daagse buitendienststelling om de laatste 1000m spoor te vernieuwen.
In de aanstaande 22-daagse buitendienststelling saneren we opnieuw 4 wissels en passen we het bovenleidingsysteem aan. Ook voeren we een wijziging in de software van de treinstilstanddetectie door. In het weekend van 29 en 30 november vernieuwen we een spoorstuk op het kunstwerk over de A9.
Naast deze werkzaamheden gaan we het blokkenspoor vervangen door balkenspoor. In totaal vervangen we 1600m spoor. Deze werkzaamheden voeren we uit in samenwerking met onze onderaannemer De Wilde Spoorbouw. Op perron 1 en 2 van Schiphol Airport wordt het perronmeubilair verwijderd. Nieuw meubilair komt op andere locaties op de perrons terug zodat reizigersstromen verbeteren.
Op maandag 8 december 2025 om 05:20u wordt het treinverkeer in tunnelbuis 1 weer hervat. Nog voor de kerst ontmantelen we de bouwkeet aan de Loevesteinse Randweg. Het team van SVS zal zich in het 1e kwartaal van 2026 richten op het afronden van contractdossiers. Vervolgens gaat de Combinatie SVS in een lange “winterslaap”. Medio 2027 zal de Combinatie SVS opnieuw samengesteld gaan worden en starten we met de voorbereidingen voor 2028.
In de aanstaande 22-daagse buitendienststelling saneren we opnieuw 4 wissels en passen we het bovenleidingsysteem aan. Ook voeren we een wijziging in de software van de treinstilstanddetectie door. In het weekend van 29 en 30 november vernieuwen we een spoorstuk op het kunstwerk over de A9.
Sinds ondertekening van het contract op 8 juni 2021 zijn er maar liefst 15 deelcontracten uitgevoerd. Het project vond plaats in een complexe werkomgeving waarbij de uitdagingen lagen op logistieke bereikbaarheid, specifieke Arbomaatregelen en het werken in een cruciaal mobiliteitsknooppunt waar veel vervoersstromen bij elkaar komen.