Bekijk alle artikelen

Aanpak spoorinfra Schipholtunnel

ProRail en de combinatie SVS (StruktonVolkerSchiphol) gaan bouwen aan een nieuwe spoorinfra in de Schipholtunnel. Samen maken ProRail, de combinatie SVS en onderaannemers de Schipholspoortunnel daarmee klaar voor de volgende 40 jaar. Alles in nauwe afstemming met stakeholders Schiphol en NS. Op 8 juni tekenden ProRail en SVS het contract. Het project loopt tot 2028.

Een groot deel van de spoorconstructie gaat op de schop: sporen en wissels worden vernieuwd, voor de bovenleiding wordt een stroomrailconstructie aangelegd en de instaphoogte bij de perrons wordt op Europese norm gebracht. Het project loopt tot 2028.

Werken in de Schipholtunnel betekent werken aan een in Nederland cruciaal mobiliteitsknooppunt. Een knooppunt waar veel vervoersmodaliteiten samenkomen en dat toekomstbestendig moet zijn. Vanwege de vele belanghebbenden rond Schiphol staat samenwerking centraal in dit project. Er is dan ook gekozen voor een bouwteam. ProRail en SVS definiëren samen de scope en aanpak, binnen het taakstellende budget en in afstemming met de stakeholders.

Bouwcombinatie

De bouwcombinatie SVS bestaat uit Strukton Rail en VolkerRail. Beide spoorbedrijven hebben een 50% belang in de combinatie. De Wilde is als onderaannemer aan het project gebonden als specialist op het gebied van blokkenspoor. Andere onderaannemers zijn onder meer Aveco de Bondt, Strukton Milieutechniek, Antea Group en Nexus Rail.

(foto bij bericht gemaakt door Stefan Verkerk)