Machinist Locomotief Volledig Bevoegd spoor
Diversiteit in je werk, dagelijks op een andere locatie, kom dan ons versterken als Machinist op onze locomotieven!
Bij Strukton Rail werken we aan het spoor. Bij die werkzaamheden moeten machines en materiaal op de juiste plek en op het juiste moment aanwezig zijn. We werken dus niet alleen aan het spoor, we gebruiken het spoor ook voor logistiek. Dit is duurzaam en efficiënt, maar ook een flinke klus waar veel bij komt kijken. We hebben Aad Onderwater, manager bij Strukton Rail Equipment gevraagd om ons een kijkje te geven in de wereld van de infravervoerder.
“Wij vervoeren alles wat nodig is om het spoor te bouwen en te onderhouden. Je herkent misschien wel de wagons met Railpro erop. Railpro is de plek waar we onze spoorbouwmaterialen vandaan halen. Wij vervoeren die vervolgens naar de bouwlocatie. Dit doen we door heel Nederland.”
“Alles wat je op het spoor ziet. Denk bijvoorbeeld aan de betonnen perronwanden, seinpalen, bovenleidingsmateriaal of 360 meter lange spoorstaven. De kiosk brengen we ook weleens per trein. Of bijvoorbeeld roltrappen. Die brengen we naar hun locatie en hijsen we met een kraan op hun plek. Dit hebben we bijvoorbeeld recent gedaan in de spoortunnel in Delft. Zo’n kraan brengen wij trouwens ook zelf naar de bouwlocatie want we vervoeren naast bouwmaterialen ook de benodigde machines.”
Er kan heel veel over de weg. Maar we vervoeren liever via het spoor. Dat is duurzaam en efficiënt.
Gemma is een draadtrekmachine. Bij vernieuwing van de bovenleiding zorgt deze trein voor een mooie strakke bovenleidingsdraad. Fotograaf Shane van Hattum, ProRail.
Fotograaf Shane van Hattum, ProRail.
Kettinghor is een ballastvernieuwingstrein. Hij zeeft versleten- en te kleine ballast van de goede ballast. Fotograaf Shane van Hattum, ProRail.
Fotograaf Shane van Hattum, ProRail.
“Er kan heel veel over de weg. Maar we vervoeren liever via het spoor. We hebben weleens het spoor van station ’s Hertogenbosch vernieuwd. Daarvoor gingen 3.000 vrachtwagens door het centrum. Je stad wordt minder bereikbaar, het is niet veilig en ook niet erg duurzaam.
Als er een heel weekend aan het spoor gewerkt wordt, heb je zeker tien tot twaalf werktreinen aan materieel en materiaal nodig. Via het spoor vervoeren is een stuk groener. Maar dan moet er natuurlijk wel ruimte zijn in de capaciteitsplanning van het spoor.”
“Werk aan het spoor gaat gepaard met een strakke planning. Vaak wordt het treinverkeer stilgelegd als we aan het spoor werken. We willen de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk uitvoeren, zodat het spoor snel weer in dienst kan worden genomen. Maar dan moeten alle materialen en materieel er wel vanaf aanvang zijn.
Wij hebben eigen planners in dienst die meedenken om die puzzel te leggen. Zij zorgen ervoor dat de treinen exact op tijd rijden. De verkeersleiders van ProRail worden hierover geïnformeerd. Dat kan een hele uitdaging zijn. Daarom rijden we altijd buiten de spits en vaak ook ’s nachts.”
“Met stip op één: personeelstekort. We hebben net als iedere branche een groot tekort aan personeel zoals machinisten en mensen die machines bedienen. Omdat er te weinig machinisten in de branche zijn, leiden we deze mensen intern op. Dat kost veel tijd en geld, het duurt jaren voordat iemand de machine helemaal kent qua bediening. Maar het voordeel is dat je mensen laat meegroeien in de bedrijfseigen cultuur.”
Bron: Dit artikel is gebaseerd op een eerder bericht van ProRail.
Foto’s door Shane van Hattum, ProRail.
Diversiteit in je werk, dagelijks op een andere locatie, kom dan ons versterken als Machinist op onze locomotieven!
Ben jij die machinist die op één van onze krollen wil gaan werken? Reageer dan meteen!