Bekijk alle artikelen

Succesvolle test van prototype Afstand Bedienbare Kortsluiter

Is bij werkzaamheden het kortsluiten van het spoor met de op afstand werkende, zelfsignalerende kortsluitlans 3000 RC prima geregeld, het kortsluiten van de bovenleiding gebeurt echter nog altijd op traditionele wijze. Hoog tijd om met een hedendaagse oplossing te komen. En dus bedacht Eddy Emck, projectleider en technisch specialist bij Strukton Catenary Europe (SCE), de Afstand Bedienbare Kortsluiter (ABK). Mede met de inbreng van Dual Inventive, Railtech, Railcenter en Core-Vision is in het afgelopen jaar hard gewerkt aan een prototype. Op 20 december werd deze getest bij het Railcenter in Amersfoort. Met succes.

De ABK bestaat uit een semi-permanente verbinding die vanaf de bovenleiding via het bovenleidingportaal naar het spoor gaat en daar wordt aangesloten. Het kortsluiten gebeurt met behulp van een schakelaar die op de draagconstructie is gemonteerd in de aarden bovenleidinggroep. Deze schakelaar en het bijbehorende elektronicakastje worden gevoed met een accu die wordt opgeladen door een zonnepaneel.

Sneller en veiliger

Eddy: “Tot op heden gebruiken we kortsluitkabels, minimaal vier maar soms ook tien, die je er aan het begin van een nacht moet inhangen en aan het eind van een dienst weer verwijdert. Het is een kabel van toch zo’n 15 kg waarmee je loopt te sjouwen en een grote lans om het spul omhoog te brengen. In het donker lopend langs de baan de juiste plaats vinden om te kortsluiten is zeker niet zonder risico’s. Hoeveel makkelijker en veiliger is een semi-permanente kortsluitkabel. Zeker bij langdurige werkzaamheden, zoals aan de Schiphollijn, is dat veel handiger. En daar is de ABK voor bedoeld. Je kunt het spoor op afstand kortsluiten én het is een kortsluiter die zichzelf continu controleert. De oude kabel doet dat niet. Als die defect raakt doordat bijvoorbeeld een Krol de draad kapot trekt, ontstaat er een veiligheidsrisico. De ABK heeft bovenin een lichtbaken (blauwe lampen) waardoor je voortdurend kunt zien of die is ingeschakeld. De ploegleider kan de ABK ook digitaal monitoren. Bijkomend voordeel van de ABK is dat de totale werktijd wordt vergroot. Met de huidige kortsluitkabels ben je wel een half uur vooraf en een half uur aan het einde van een buitendienststelling kwijt.”

Het gaat om de veiligheid en het verbeteren van de werkomstandigheden in de hele branche.

Goedkeuringsproces

Over zijn beweegredenen om de ABK te ontwerpen zegt hij: “Wij verdienen hier niets aan. Het gaat om de veiligheid en het verbeteren van de werkomstandigheden in de hele branche. Ik ben heel blij dat die gedachte ten volle wordt ondersteund en aangemoedigd door het management van Strukton Rail. Want een idee verzinnen is één ding, bij het daadwerkelijk realiseren komt nogal wat meer kijken: volharding en erin blijven geloven.” Eddy over het vervolg: “Nu de proef succesvol is verlopen, vragen we iedereen die er mogelijk mee gaat werken of ze suggesties hebben of problemen zien. Daaruit komt uiteindelijk een gemodificeerd exemplaar. Uiteraard moeten er dan door diverse instanties nog allerlei typekeuringen worden gedaan. Onderdeel van het hele goedkeuringsproces is ook het real life testen onder normale werkomstandigheden. Eind 2024 verwachten we dat de ABK voor de hele branche beschikbaar is om ingezet te kunnen worden.”

Benieuwd hoe dit precies werkt? Check dan snel het filmpje in dit artikel gemaakt door Spoorpro!

 

Meer innovaties

Artikel

De Hefbordeswagen light: innovatie op zijn best!

Lees meer
Lees meer over De Hefbordeswagen light: innovatie op zijn best!

Artikel

Energiebank als innovatieve versterking energievoorziening Rotterdamse tram

Lees meer
Lees meer over Energiebank als innovatieve versterking energievoorziening Rotterdamse tram

Artikel

Primeur met bamboe dwarsliggers

Lees meer
Lees meer over Primeur met bamboe dwarsliggers