Bekijk alle artikelen

De Hefbordeswagen light: innovatie op zijn best!

De nieuwe hefbordeswagen, de HBW-Light, staat glimmend in de startblokken. Nadat eind augustus het keuringsproces werd afgerond, volgt eind oktober de eerste inzet; een project om te oefenen. “We kijken dan of alles werkt zoals het hoort. Er kunnen natuurlijk wat kinderziektes zijn, want het is een nieuw ontwerp”, zegt Karel Vroom, hoofd engineering bij de TD Zutphen, voorzichtig. “Als alles in orde is moet de machine zijn weg vinden op de Nederlandse markt, maar daarnaast zijn we bezig met de toelating voor Duitsland, België en Scandinavië.”

Trots is hij op hoe het hele proces de afgelopen drie jaar is verlopen, met name de uitstekende samenwerking tussen alle betrokken partijen. “Voor de bouw van de HBW-Light hebben we in 2020 het Programma van Eisen ontvangen, een dik document van SCE (Strukton Catenary Europe) België en Nederland. Aan de hand daarvan zijn wij een compleet nieuw voertuig gaan ontwikkelen dat uiteindelijk hier in Zutphen is gebouwd door de firma Duits. Zij deden het laswerk en maakten de tekeningen en berekeningen. Het elektrische werk en de engineering is bij ons door de Technische Dienst verricht.”

Wensenlijstjes

“Tijdens het traject is er heel veel overleg geweest met de medewerkers van Bovenleiding België en Nederland. Veel nieuwe ideeën zijn ingewilligd, waarbij onze Belgische monteurs weer andere wensen hadden dan de Nederlandse collega’s. Er zit bijvoorbeeld op verzoek van België een draaibordes aan dat naar buiten kan draaien zodat ze bij de bovenleidingpalen kunnen komen. Ook is er voor België een draadgeleiderol gemonteerd voor de montage van de bovenleidingdraad.”

Veiliger

De nieuwe HBW-Light voldoet weer helemaal aan de hedendaagse eisen. “Om de bovenleiding gemakkelijk te monteren kunnen twee scharen het bordes omhoog tillen van een werkhoogte van 3 meter tot bijna 4,5 meter. Het bordes zelf is ongeveer 2,5 meter breed en de looppaden hebben een lengte van maar liefst 18 meter. Vanaf oktober zal hij de huidige bordeswagen, de zogeheten ‘blauwe wagen’, gaan vervangen. Deze oude, gevaarlijke voorganger wordt dan stilgezet”, aldus Karel. “De nieuwe HBW-Light heeft een betere trap, beter hekwerk en ruimere looppaden. Er kan nu veilig worden gewerkt.”

Gezondheid

Naast veiligheid krijgt vooral ook de gezondheid een positieve impuls. “Het grootste voordeel voor de monteurs die erop werken is de schone lucht. In het verleden kon de bordeswagen zelf rijden en zat  een oude dieselmotor eronder te ronken. De rook ging langzaam omhoog en de monteurs zaten daar de hele dag in. Dat is absoluut niet gezond. Een dieselaggregaat om stroom op te wekken is er voorlopig nog wel, maar die staat nu een meter of twintig verderop op een andere wagen en heeft betere milieu-eisen (stage3). De jongens hebben daar geen last van. Een lange verlengkabel zorgt voor de stroomvoorziening want stroom is onder meer nodig voor de hydraulische pomp om het bordes omhoog te sturen.”

Elektrische loc

“De aandrijflijn (voor de verplaatsing) is nu weg en dat is ook de reden waarom de HBW ‘light’ wordt genoemd. Als hij wordt ingezet, heeft hij altijd de Gemma of een andere (accu)-trekkracht nodig. Begin oktober gaan we de verplaatsing met een accu-aangedreven loc testen. Als dat bevalt kunnen we werken zonder schadelijke uitstoot wat bijvoorbeeld in de Schipholtunnel noodzakelijk is. Dat willen we nu onderzoeken. Strukton moet in 2030 emissieloos werken, dus die kant gaan we zeker op.”

Wil jij de Hefbordeswagen light in het echt bewonderen?

Neem een kijkje bij de Raildagen op zaterdag 16 september in Delft en bekijk onze Hefbordeswagen in actie!

Meer informatie over de Raildagen

Meer nieuws

Artikel

“We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Lees meer
Lees meer over “We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Artikel

Tweede pilot elektrische krol

Lees meer
Lees meer over Tweede pilot elektrische krol

Artikel

Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen

Lees meer
Lees meer over Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen