Bekijk alle artikelen

Eerste aaneengesloten werkperiode in Leeuwarden is geslaagd

Een goed team, een goede werksfeer en een goede samenwerking: als het aan projectmanager Geert Datema ligt, blijft dat zo tot het project ‘Ombouw emplacement Leeuwarden’ volgend jaar is afgerond. We voeren daar een groot aantal werkzaamheden uit en Geert kijkt met een goed gevoel terug op de eerste van vijf aaneengesloten werkperioden.

Die eerste aaneengesloten werkperiode liep van 12 t/m 19 augustus en de projectmanager is blij dat ‘de kop eraf is’. “We hadden slechts een half jaar de tijd om samen met ingenieursbureau Arcadis het complete ontwerp te maken en het project voor te bereiden”, vertelt hij. “Dat legde veel druk op het team en ik ben er trots op dat dat gelukt is. Na deze succesvolle werkperiode kan ProRail erop vertrouwen dat we er ondanks de korte doorlooptijd in slagen om uit te voeren wat in het contract staat.”

Vertraging ingelopen

In de eerste dagen liep het team wat vertraging op doordat er veel kabels en leidingen liggen. Daar werd een oplossing voor bedacht en de dagen daarna verliepen volgens plan. Geert: “We konden de sporen en wissels zonder restpunten afwerken en het spoor op vrijdagavond rond 22.00 uur vrijgeven. Een kwartier later stond er al een trein van Arriva op de rails.” Tijd om op adem te komen, heeft het projectteam echter niet. “We moeten in vliegende vaart door, want de volgende werkperiode dient zich op 2 september al aan.”

"Na deze eerste succesvolle aaneengesloten werkperiode kan ProRail erop vertrouwen dat we er ondanks de korte doorlooptijd in slagen om uit te voeren wat in het contract staat."

Teamwork op emplacement Leeuwarden

“Er is nauwelijks rust en daarom helpen we elkaar waar nodig”, vervolgt Geert. “Dit project is echt teamwork, ook met de mensen van onze opdrachtgever ProRail en andere stakeholders zoals de provincie Fryslân, de NS en Arriva. Voordat de werkzaamheden op het emplacement begonnen, hebben we daarom tijdens een ‘project start-up’ vier dagen met elkaar in een hotel doorgebracht. Daar spraken we over wat we van elkaar in dit project verwachten.” Tijdens die bijeenkomsten ging het niet alleen over de techniek, maar juist ook over onderwerpen zoals gelijkwaardigheid, transparantie en pro-activiteit.

Leren en groeien

Geert: “Veiligheid staat in het spoor altijd voorop, maar een veilige werkomgeving betekent ook dat je durft te vragen of je iets goed hebt begrepen. Er moet ruimte zijn om gezamenlijke successen te vieren én om een time-out te nemen. We willen met elkaar leren en groeien in dit project.” Van wat er besproken is, werd door een luisterend tekenaar een tekening gemaakt die op het gezamenlijke kantoor van Strukton Rail en ProRail in Leeuwarden hangt. Geert: “Daar kunnen we steeds op teruggrijpen en reflecteren of we nog werken zoals we met elkaar hebben afgesproken.”

Geslaagd project

Over reflecteren gesproken: welke inzichten neemt de projectmanager mee uit deze eerste aaneengesloten werkperiode? Geert: “ProRail wil in een gestructureerd proces werken en daar kunnen we nog stappen maken. We gaan onze opdrachtgever meer meenemen in zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn. We zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor onze eigen keuringen en kwaliteitsborging en we moeten beter laten zien hoe we er dan voor zorgen dat de opdrachtgever de kwaliteit krijgt die ze vraagt. Het helpt dat de verstandhouding goed is, want dat betekent dat je meer van elkaar kunt accepteren. Als we de samenwerking richting 2024 doorzetten zoals nu, dan kan het niet anders of dit wordt een geslaagd project.”

Ombouw emplacement Leeuwarden

In een periode van twee jaar voeren we op het emplacement Leeuwarden een groot aantal werkzaamheden uit. Wissels, sporen, bovenleidingen en drainage: in vijf aaneengesloten werkperiodes werken we aan een specifiek onderdeel.

Duurzaam werken

Bij Strukton Rail werken we duurzaam waar het kan. Zo hebben we in Leeuwarden de wissels op de zijsporen hergebruikt en bouwen we in 2024 een aantal extra zijsporen waar ook herbruikbare wissels worden toegepast. Daarnaast gebruiken we de trein om nieuwe en oude ballast, spoorstaven en dwarsliggers aan en af te voeren. Zo kunnen we het verschil maken en bijdragen aan de Sustainable Development Goals.

Lees meer over duurzaamheid

Ombouw emplacement Leeuwarden

Meer weten over de werkzaamheden van dit project?

Bekijk de projectenpagina

Meer verhalen

Artikel

“We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Lees meer
Lees meer over “We kunnen tot 80 procent van de spoorballast direct hergebruiken”

Artikel

Tweede pilot elektrische krol

Lees meer
Lees meer over Tweede pilot elektrische krol

Artikel

Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen

Lees meer
Lees meer over Ons mobiliteitsbeleid rust op drie pijlers: veiligheid, elektrificering én digitaal overleggen