Artikel
Tot voor kort liepen collega’s op het project PHS Rijswijk-Rotterdam elke dag twee kilometer heen en terug van de bouwkeet in Rijswijk naar hun werkplek in de spoortunnel van Delft. Geen pretje aan het begin en eind van een lange werkdag. De oplossing: onze ECO RailRunner! Met deze volledig elektrische Railhog reizen collega’s elke dag duurzaam én veilig op en neer. SREq-manager Geert Datema en bestuurder Thierry Janssen zien alleen maar voordelen.
De spoortunnel van station Delft wordt momenteel afgebouwd, waardoor hier elke dag veel collega’s aan het werk zijn. Deze werklocatie is niet te bereiken met de auto en dus werd het lopen. “Geen ideale situatie”, legt Geert uit. “Vooral aan het einde van de dag, wanneer je moe bent, is er een kans op vallen of struikelen. En het kost natuurlijk ook veel tijd.”
"Dat is beter voor het milieu, maar ook voor de gezondheid van onze collega’s. In een tunnel zijn uitlaatgassen natuurlijk extra problematisch.”
Realisatiemanager Robert Hilhorst meldde zich bij Geert om te zoeken naar een oplossing. “We hebben gedacht aan een krol met stoeltjes erop. Maar dat zou betekenen dat je een krol én een machinist kwijt bent, alleen voor transport”, zegt Geert. “Bovendien vinden we duurzaam ondernemen belangrijk, dus we wilden graag een groene oplossing. Dat is beter voor het milieu, maar ook voor de gezondheid van onze collega’s. In een tunnel zijn uitlaatgassen natuurlijk extra problematisch.”
Samen met leverancier Riel Rail Systems kwam er een oplossing: de ECO RailRunner. Een soort golfkarretje, volledig elektrisch, dat zowel op de weg als op het spoor kan rijden. “Dit voertuig bestond al, maar de spooruitvoering is relatief nieuw. Voor ons bleek dit het ideale vervoermiddel”, zegt Geert.
"Veel machines draaien nog op fossiele brandstoffen. Duurzaam ondernemen betekent natuurlijk dat we daar van af willen."
Ook bestuurder Thierry Janssen is laaiend enthousiast. Evenals de collega’s die hij elke dag vervoert. “Het scheelt gedoe, want een tunnel is veel loopwerk. Maar ik hoor mensen ook vaak zeggen: “Elektrisch is toch wel beter, zonder al die uitlaatgassen in de tunnel.”
Thierry noemt nog een ander voordeel: de ECO RailRunner heeft geen CO2-uitstoot. Veel machines draaien nog op fossiele brandstoffen. Duurzaam ondernemen betekent natuurlijk dat we daar van af willen. “Dus het is super dat de ECO RailRunner geen uitstoot heeft.”
Inmiddels is het eerste extra spoor vanaf station Delft Campus tot aan de tunnel gereed. Dat betekent dat je vanaf het eerste energieneutrale station van Nederland zonder CO2-uitstoot naar de tunnel kunt komen. Ideaal om bezoekers rond te leiden, vindt Thierry. “Onlangs heb ik al mensen van ProRail vervoerd. Ook zij zijn enthousiast.”
Met een actieradius van 60 kilometer gaat de ECO RailRunner de hele dag mee. Tussendoor opladen is niet nodig, dat gebeurt ’s nachts bij de keet. Bovendien is het voertuig eenvoudig te bedienen. Geert: “Je kunt hem zelf in en uit het spoor rijden. Een krol heeft een aparte hijskraan nodig om in te sporen, of hij blijft in het spoor staan en staat in de weg.”
De ECO RailRunner is specifiek aangekocht voor het project PHS Rijswijk-Rotterdam. Daar wordt hij de komende twee jaar ingezet. Maar Geert ziet meer mogelijkheden. “Bijvoorbeeld de Schipholtunnel, waar we samen met VolkerRail aan de slag gaan. Die werklocatie is ook moeilijk te bereiken. Daarnaast kan de ECO RailRunner bij BBV’s juist voor minder omgevingshinder zorgen. Nu rijden we in busjes naar de werklocatie en parkeren we op plekken die omwonenden als hinderlijk kunnen ervaren. Voor de omgeving is het prettiger als wij verzamelen bij de keet en via het spoor naar de werkplek reizen.”
Dat betekent overigens wel dat collega’s goed moeten bedenken welke spullen zij nodig hebben op de werkplek. “Je kunt niet oneindig veel spullen meenemen. In een tunnel kan dat sowieso niet, bij een standaard project kan dat wel. We willen in de toekomst ook graag bij emplacement Amsterdam aan de slag. Parkeren is hier een grote uitdaging. De ECO RailRunner kan hiervoor een mooie oplossing zijn.”
Na een week rijden met de elektrische Railhog ontstonden er natuurlijk ook allerlei ideeën om hem nog beter te maken. “Een lorry erachter zou het iets makkelijker maken om spullen te vervoeren”, noemt Thierry. En Geert kreeg al de vraag of de machine ook kan ontroesten. “Dat kan nu nog niet, maar wie weet kunnen we dat op termijn wel inbouwen.”
Lees meer over hoe wij werken aan veilige en bereikbare infrastructuur en een duurzame leefomgeving.
Duurzaam