Artikel
Zoveel mogelijk productie draaien. Snelladen, maar ook ’s nachts laden. Daar lag de focus op tijdens de tweede pilot met onze elektrische krol die we medio april in een bovenbouwvernieuwingsproject hebben gedraaid. Op de planning stond ~950 meter spoorstaafvernieuwing. De klus, onderdeel van BBV GZHN, liep van maandag 15 april tot en met woensdag 17 april, elke dag van 07:00 tot 23:00 uur. Geen nachtwerk dus, en daarmee de mogelijkheid om de elektrische krol ’s nachts te laden. Na Hardinxveld-Giessendam was dit de tweede inzet van de krol binnen een project.
Het verschil met de pilot op Hardinxveld-Giessendam was dat de focus nu volledig op onze eigen elektrische krol ligt. De energievoorziening van het ketenpark viel buiten de scope. We zetten 1 accu-opslagsysteem in: een 1.160kWh PowerHub met ingebouwde snellader van DENS, die we hebben gehuurd bij Van Werven. De PowerHub kan maximaal 180kW DC vermogen afgeven over 1 aansluiting, of 2x90kW DC verdeeld over 2 aansluitingen. Met dit vermogen kreeg de krol in 1 uur genoeg energie bijgeladen om meerdere uren te kunnen werken.
Zoals hierboven al aangegeven, wilden we tijdens de pilot zoveel mogelijk productie draaien met de elektrische krol. De machine startte vroeg in de morgen en laadde begin van de middag kortstondig bij om tot eind van de avond door te kunnen werken. ’s Nachts kon dan de krol volledig bijgeladen worden om de volgende ochtend weer te starten.
Ook deze tweede pilot is weer erg leerzaam voor ons geweest. We hebben een beter gevoel bij wat we nodig hebben om de krol mee te kunnen laten draaien tijdens projecten. Ook leren we de krol steeds beter kennen. De kraanmachinisten die met de krol hebben gewerkt, hebben weer waardevolle feedback gegeven. Zo moeten er kleine aanpassingen aan de krol gedaan worden en moeten we het laadproces finetunen. De verbeterpunten nemen we uiteraard ook mee in de ombouw van de volgende krol naar volledig emissieloos.
Op naar de volgende pilot!
Wij leveren diensten voor aanleg, onderhoud en beheer van duurzame infrastructuur voor een veilige, klimaatvriendelijke en toekomstbestendige wereld. Ons werk heeft impact. Daarom streven wij in ons werk naar een klimaatneutrale, circulaire en inclusieve manier van werken en produceren.
In ons beleid en onze aanpak richten wij ons op die ‘sustainable development goals’ (sdg’s) waarmee wij de meeste impact kunnen maken. De pilot met elektrisch materieel en emissieloze energievoorziening sluit aan op SDG 12: Verzeker duurzame consumptie- en productiepatronen.