Voorheen werd het onderhoud aan goederenlocomotieven elders in Nederland uitgevoerd. Hierdoor konden ze niet direct weer ingezet worden, maar moesten de locomotieven eerst vervoerd worden naar Rotterdam. Om de inzetbaarheid van de locomotieven te verhogen is in opdracht van Mitsui Rail Capital Europe (MRCE), Siemens Mobility en LWR bv op de Rotterdamse Maasvlakte een gloednieuwe werkplaats uit de grond gestampt. MRCE leaset locomotieven van onder andere Siemens Mobility aan spoorwegvervoerders. Door de locomotieven van goederentreinen ‘on the job’ een service- en onderhoudsbeurt te geven, kunnen ze direct daarna weer ingezet worden om goederen vanaf de Rotterdamse haven naar het Europese binnenland te vervoeren.
De uitdaging van de klant
Het op tijd kunnen servicen van onder meer de ‘eigen geleasede’ locomotieven was een van de grootste uitdagingen. Hiervoor diende de werkplaats na de zomer van 2019 in exploitatie te zijn. Het rendabel maken van de investering in de werkplaats was daarnaast een net zo grote uitdaging.
Wat hebben we voor MRCE, Siemens Mobility & LWR bv gedaan?
We hebben de locomotievenwerkplaats ontworpen en gebouwd en verzorgen nu het onderhoud. De bouw omvatte ook de realisatie van parkeersporen, het terrein en de spooraansluiting.
Om de werkplaats rendabel te maken zijn faciliteiten voor elektrische locomotieven ontwikkeld, waaronder een kuilwielenbank en een hoogspanningstestfaciliteit.
Nagenoeg alle werkzaamheden zijn uitgevoerd door bedrijfsonderdelen van Strukton. Naast Antea Group en Strukton Systems voor het ontwerp, Strukton Rail, Strukton Civiel en Strukton Worksphere voor de bouwfase, is ook Strukton Rolling Stock betrokken geweest. Zij hebben de ontwikkeling van een hoogspanningconverter op zich genomen.
Wat is het resultaat?
Opdrachtgevers hebben behoefte aan oplossingen van één partij
Lees de blog