Bekijk alle artikelen

Geslaagde en leerzame veldtest ERTMS Trackbot

Voor het eerst heeft de ERTMS Trackbot assentellers en balises op een echt baanvak en conform een echt ontwerp geïnstalleerd. In de week van 17 t/m 21 juni testten we de Trackbot bij station Dronryp. We konden gebruikmaken van een buitendienststelling van het project Ombouw Emplacement Leeuwarden (OEL).

De hoofddoelen waren: batterijduurtesten, testen van de cyclus om assenteller en balises te installeren en het testen van de ERTMS Trackbot in de nacht. Een grote bijvangst is dat we nu een blauwdruk hebben voor de inzet van de Trackbot in de toekomst. De testen zijn succesvol verlopen en alle hoofddoelen zijn gehaald. We hebben veel geleerd over het werken met de ERTMS Trackbot in de praktijk en de logistieke uitdagingen die daarbij komen kijken, zoals het opladen van een batterij.

Bovendien hebben we in de werkvoorbereidingsfase het Strukton Reality Model gebruikt om te controleren of assentellers en balises in de praktijk conform het ontwerp (IMX) geplaatst konden worden. Hierdoor wordt ook de toegevoegde waarde van het Strukton Reality Model tastbaar.

Mijlpaal

De testen op het project OEL waren een belangrijke mijlpaal. We hebben laten zien dat de ERTMS Trackbot werkt in een echte spoorse omgeving. De leerpunten gebruiken we om de ERTMS Trackbot verder volwassen te maken, waarbij we toewerken naar een ERTMS Trackbot die eind 2024 binnen bepaalde kaders (zoals Thales/Alstom Compact Eurobalises op NS90 dwarsliggers en Thales Gast NL assentellers op UIC54 spoorstaaf) in de praktijk inzetbaar is.

Belangrijke kanttekening is wel dat we in de sector de randvoorwaarden moeten creëren om te kunnen werken met robots, zoals bijvoorbeeld aanpassingen van installatievoorschriften.

Speciale dank aan het ERTMS Trackbot team, aan Geert Datema en Rick Valk vanuit het project OEL en aan  Wim Jagers vanuit het ASAP ERTMS project. “Dankzij de enorme drive in het ERTMS Trackbot team hebben we veel testmeters kunnen maken. Ook de andere collega’s die een helpende hand kwamen bieden enorm bedankt!”, aldus Corné van de Kraats, ontwikkelingsingenieur bij Strukton Rail Nederland.

PS: Na het testen hebben we de balises en assentellers weer verwijderd; het was immers een test.

(het artikel gaat verder na de foto’s)

Dankzij de enorme drive in het ERTMS Trackbot team hebben we veel testmeters kunnen maken.

Over de ERTMS Trackbot

De ERTMS Trackbot is een slimme montagerobot die zoveel mogelijk zelfstandig assentellers en balises in het spoor gaat installeren, op een veilige en duurzame manier. De robot plaatst de assentellers en balises automatisch in het spoor en digitaliseert de informatiestroom. Hij vindt de exacte geografische locatie, boort de gaten en monteert de assentellers of balises.

Samen innoveren

De ERTMS Trackbot is een van elf innovaties die marktpartijen in samenwerking met ProRail ontwikkelen in het ASAP-project (Aanbesteding Snellere AanPak ERTMS). ERTMS is het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem dat ook in Nederland gaat worden uitgerold. Daarvoor moeten in Nederland zo’n vijftigduizend balises en meer dan twintigduizend assentellers gemonteerd worden. Dat is repeterend en fysiek zwaar werk, dat de Trackbot moet overnemen. Strukton Rail ontwikkelt de ERTMS Trackbot in nauwe samenwerking met AMT, No Man Trackwork, ProRail en met hulp vanuit het innovatieprogramma Europe’s Rail Joint Undertaking.

Check de video

Meer informatie over ERTMS en de Trackbot?

Ben van Schijndel

Businessline Manager Signalling & Power


06 53 31 50 53

ERTMS en ETCS

Van onderhoud van de huidige systemen tot de implementatie van ERTMS en ETCS: wij zijn dé partner voor een veilig systeem op en om het spoor.

Naar de ERTMS-pagina

ERTMS Programma over de Trackbot

De ERTMS Trackbot is een van elf innovaties die marktpartijen in samenwerking met ProRail ontwikkelen in het ASAP-project (Aanbesteding Snellere AanPak ERTMS).

Naar de ERTMS-website

Meer recent nieuws

Artikel

Afvalreductie door samenwerking in de keten

Lees meer
Lees meer over Afvalreductie door samenwerking in de keten

Artikel

Realisatie ERTMS tussen Kijfhoek en Belgische grens

Lees meer
Lees meer over Realisatie ERTMS tussen Kijfhoek en Belgische grens

Artikel

Innovatieve methode ontwikkeld voor het creëren van gedetailleerde digitale modellen van de spoorinfrastructuur

Lees meer
Lees meer over Innovatieve methode ontwikkeld voor het creëren van gedetailleerde digitale modellen van de spoorinfrastructuur
Lees al onze verhalen