Artikel
In opdracht van ProRail gaan we als combinatie Strukton Volker Schiphol de komende periode weer aan de slag in de Schipholtunnel. Ook gaan we werkzaamheden doen buiten de tunnel bij het spoor tussen Riekerpolder, Schiphol en het opstelterrein bij Hoofddorp. Dit alles als onderdeel van het project Groot Onderhoud Schiphol. De werkzaamheden zijn onderdeel van een omvangrijke klus die vorig jaar begon en die tot 2028 duurt.
Het spoor in de Schipholspoortunnel is verouderd en toe aan vernieuwing. In beide tunnelbuizen vernieuwen we sporen en dwarsliggers. De sporen langs de perrons worden verhoogd zodat de treininstap op gelijke hoogte van het perron komt te liggen. Hiervoor gebruiken we een innovatief balkenspoor, dat een langere levensduur heeft en daarom minder onderhoud nodig heeft.
Om het werk veilig te kunnen uitvoeren, zijn voor het project meerdere treinvrije periodes nodig. Tijdens deze periodes is de treindienst rondom Schiphol aangepast. Normaal voeren we spoorwerkzaamheden zoveel mogelijk in vakantieperiodes uit, omdat we dan de treindienst minimaal hinderen. Op Schiphol Airport zijn dit echter juist de drukste periodes van het jaar. Daarom doen we dit werk alleen in de eerste drie en laatste drie maanden van het jaar uitgevoerd. Dit najaar staan zes treinvrije periodes op de planning, en ook begin 2024 zijn we aan de slag. Over elke treinvrije periode worden treinreizigers en andere belanghebbenden uitgebreid geïnformeerd.
Foto: Credits ProRail, genomen tijdens de buitendienststelling in november ’22