De toekomst van de Hyperloop

Elk jaar staat er weer een team vol enthousiastelingen klaar om zich honderd procent te storten op het hyperloopproject. Dit jaar is het aan Delft Hyperloop VI, het team dat onlangs met volle overtuiging haar ontwerp heeft getoond, waarmee ze deze zomer de competitie aangaat. Een hangende pod waarmee je binnen een half uur van bijvoorbeeld Amsterdam naar Londen zou kunnen reizen. Een nieuwe transportvorm als aanvulling op het huidige transportnetwerk. Maar wat voor impact heeft dit systeem op de huidige railinfra?

Collega en Team Lead Quality Assurance Products Eric Brink en projectmanager Ben van Schijndel van Strukton Rail zijn al jaren aangesloten bij de hyperloopontwikkelingen door studenten van TU Delft. En in al die jaren hebben zij al veel verschillende ideeën de revue zien passeren. Toch weten de studenten hen elk jaar weer te verrassen. Ben van Schijndel is nieuwsgierig naar het prototype van dit jaar, maar of het daadwerkelijk realistisch is?

“Ik ben nog niet helemaal overtuigd van het hangende systeem. Technisch gezien is het wel makkelijker om er bijvoorbeeld een wissel in te passen. Maar daardoor is er wel een separaat tracé nodig. En hoe verhoudt zich dat tot onze huidige railinfrastructuur? Daar is Nederland denk ik echt te klein voor.”

Ook Eric Brink moet het idee nog even laten bezinken, maar ziet mogelijkheden in Nederland.

“Ik denk dat de HSL (HogeSnelheidsLijn van Schiphol naar Antwerpen en door naar Parijs) zich hier perfect voor leent. De infrastructuur van de HSL, zoals de opbouw, viaducten en elektriciteitsvoorziening voor zowel boven- als ondergronds ligt er al. Het zou mooi zijn als de eerste hyperloop op zo’n traject kan worden geïntegreerd. Bijkomend voordeel voor de directe omgeving is dat het meteen een stuk stiller wordt.”

 

Eerste hyperloopstation als multi-modaliteitsknooppunt

“De railinfra moet de Hyperloop niet als vijand, maar als vriend zien…”
Het racende team denkt vooral vooruit. Ze borduren niet alleen voort op wat hun vorige collega’s al hadden bedacht, maar maken gretig gebruik van nieuwe innovatieve ideeën. Maarten Kurtsjens van het team Schaalbaarheid is van mening dat de railinfra de Hyperloop niet als vijand, maar juist als vriend moet zien: “Het is belangrijk om te onthouden dat de hyperloop niet is bedoeld om de railinfra te vervangen. Door twee systemen te implementeren met dezelfde stations of andere mogelijkheden voor vlekkeloos overstappen, kan dit de mobiliteit en beschikbaarheid in grote delen van het land een flinke boost geven.” Door een systeem als hyperloop naast ons huidige mobiliteitsnetwerk te implementeren, kunnen er op een schonere, duurzamere manier meer transportbewegingen plaatsvinden, zonder al te veel overlast voor omwonenden.

Toekomstvisie Hyperloop in Nederland
De studenten van de TU Delft denken dat de eerste Hyperloop al over 15 jaar in Nederland ingezet zou kunnen worden. Toegegeven, ook zij zien dat dit concept niet voor korte afstanden is bedoeld, maar ze zien wel andere kansen. Maarten: “We kijken nu naar hoe we van het ontwerp van het eerste hyperloopstation in Nederland (gebaseerd op station Bijlmer ArenA) een multi-modaliteitsknooppunt kunnen maken, waar verschillende vervoersmodaliteiten bij elkaar komen. Hiermee wordt internationaal reizen vanuit Nederland nóg toegankelijker. Stel je voor dat je in slechts 30 minuten in Parijs bent!” De toekomst voor de Hyperloop ziet er in ieder geval hoopvol uit en kan zeker een duurzame toevoeging op het huidige transportnetwerk zijn.

Op 23 juli vindt het evenement van hyperloop op het bedrijventerrein van Railpro in Hilversum plaats. Hier zullen ongeveer 40 teams tegen elkaar strijden om de prijzen op verschillende onderdelen, waaronder schaalbaarheid en mobiliteit. Heb je verder nog vragen met betrekking tot het evenement van de hyperloop, neem dan contact op met Railpro.

Hyperloop test tunnel