Deze week tekenden onze Zweedse collega’s het eerste spoorcontract voor de uitbreiding van de nieuwe metrolijn in Stockholm. Wij hebben dit contract, dat in inkooptermen de naam FUT 4743 Akalla-Barkarby draagt, verworven op basis van prijs en kwaliteit. Er waren negen andere gegadigden.
De opdracht omvat de aanleg van circa 4 km dubbel spoor, waarbij wij verantwoordelijk zijn voor onder andere spoorwerk, grondwerk, kabels & leidingen en 400 V voeding. Het werk vindt plaats in de tunnel die nu wordt aangelegd tussen het bestaande station Akalla en het toekomstige station dat onder station Barkarby wordt gebouwd. Halverwege het traject komt nog een nieuw station, Barkarbystaden, in een gebied met naar verwachting 50.000 inwoners in 2035.
Wij leven en ademen metro
“Voor ons is het historisch bijzonder om mee te bouwen aan een nieuwe metrolijn in Stockholm. Het is in 30 jaar niet meer voorgekomen dat er in Stockholm een nieuwe metrolijn werd aangelegd. Wat het voor ons extra bijzonder maakt, is dat wij bij Strukton Rail metro ‘leven en ademen’. Al sinds 2012 zijn wij verantwoordelijk voor het onderhoud van de Stockholmse metro,” aldus Johan Oscarsson, CEO van Strukton Rail in Zweden.
De voorbereiding voor het project zijn direct van start gegaan. In dit project zijn veel partijen tegelijkertijd aan het werk, terwijl de ruimte onder de grond beperkt is. Dat vraagt veel van de logistiek en samenwerking. De fysieke uitvoering van het werk start naar verwachting aan het begin van de herfst 2023. Het project moet in 2025 worden afgerond.
Werken onder de grond is zowel uitdagend als leuk
“Geloof het of niet, wij staan te springen om ‘onder de grond te gaan. In 2018 hebben we het grootschalige project afgerond voor de aanleg van het ondergrondse spoornetwerk van de Citybanan. Werken onder de grond heeft een extra dimensie die zowel uitdagend als leuk is, vertelt Christoffer Kednert, districtsmanager voor het oostelijke project.
In Zweden is Strukton een gevestigd spoorbedrijf, gespecialiseerd in onderhoud en aanleg van spoor en spoorsystemen
Check onze Zweedse website