Weekendwerk in Delft en Rijswijk

De bouw van het nieuwe station Delft Campus verloopt zeer voorspoedig. In het weekend van 18 en 19 december wordt een groot deel van het werk aan het station afgerond. We bouwen het laatste deel van de nieuwe perrons en verwijderen de tijdelijke perrons aan de zuidkant van het Kruithuisviaduct.

De liften én de zonnepanelen van de iconische perronkap worden aangesloten. Daarmee is het eerste energieneutrale treinstation van Nederland een feit. De omlooproute naar de trein komt daarmee op maandagmorgen 20 december te vervallen. Je gaat dan via de trappen of liften van het station naar de trein.

“Na 2,5 jaar bouwen met heel weinig hinder voor de reiziger kunnen we na dit weekend het eerste energieneutrale station van Nederland openstellen. Een teamprestatie van alle (Strukton) medewerkers en betrokken partijen, waar keihard voor gewerkt is. Door weer en wind, het hoofd biedend aan een scala van tegenslagen, is het fantastisch om te zien dat we er in geslaagd zijn te leveren wat we eind 2018 al beloofd hebben. Daar ben ik supertrots op.” Ben Steehouwer, Project Manager Strukton.

Werk op andere locaties

In Rijswijk werken we verder aan de uitbreiding van twee naar vier sporen, aan de noordkant van de nieuwe onderdoorgang RijswijkBuiten. Daarnaast plaatsen we het vierde en laatste brugdeel over de Kerstanjewetering. Deze brug wordt verbreed zodat die geschikt is voor vier sporen, maar ook verhoogd, zodat recreatievaart makkelijker onder de brug door kan.

Op station Delft halen we in het weekend de tussenwand weg die jarenlang het zicht heeft onttrokken aan de nog te bouwen uitbreiding van het station met de nieuwe sporen 3 en 4. Achter de schermen werken we al een tijdje aan de bouw van het nieuwe perron. In het weekend wordt alvast de ballast aangebracht voor de nieuwe sporen.


Dit bericht is gebaseerd op de berichtgeving van ProRail

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

De werkzaamheden zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam. We verdubbelen het spoor tussen Rijswijk en Delft Campus omdat ieder jaar steeds meer mensen met de trein reizen. Die groei zet de komende jaren door. Daarom maken het spoor geschikt om meer treinen te kunnen laten rijden.