Bekijk alle artikelen

Verdere verduurzaming locomotievenvloot

Opnieuw investeert Strukton Rail in elektrische locomotieven. Strukton heeft drie elektrische 1700 locomotieven en twee stuurrijtuigen gekocht van de NS en haalt deze vandaag op. De locomotieven zullen dienst doen als trekkracht voor spoorvernieuwings- en onderhoudswerkzaamheden.

In mei vorig jaar schafte Strukton zijn eerste elektrische locomotief aan. Na een grondige revisie werd deze gedoopt tot loc Nicole. Inmiddels wordt loc Nicole regelmatig ingezet voor transporten van machines en inframaterialen voor werkzaamheden aan het spoor.

Aanleiding voor de aanschaf van de drie locomotieven uit de 1700-serie is dat er twee diesellocomotieven van Nederland ingezet gaan worden in Italië . Daar zal CLF, het Italiaanse spoorbedrijf van Strukton Rail, de locs gebruiken voor spoorwerkzaamheden. Het past in de duurzaamheidsambities van Strukton om meer in te zetten op elektrisch vervoer. Immers, een elektrische loc is goed voor het milieu én gezonder voor de medewerkers. De stroom op de bovenleiding komt van windenergie en is daarmee 100% groen. Een elektrische loc geeft bovendien geen uitstoot van CO2 en fijnstof. 

Van bovenleiding naar batterij

De ambitie van Strukton is om de nieuw aangeschafte locs net als loc Nicole uit te rusten met batterijen, zodat de locs zelfstandig zonder bovenleiding kunnen rijden. De voorbereidingen voor de ombouw van loc Nicole worden momenteel getroffen. Voor de ombouw naar batterijtrein maakt Strukton gebruik van kennis in eigen huis. Strukton Rolling Stock, specialist op het gebied van vermogenselektronica in spoorgebonden voertuigen, werkt met diverse partijen samen aan de ontwikkeling van batterij- en waterstoftreinen. Zo ontwikkelt het de vermogenselektronica voor het Britse Vivarail, dat dieseltreinen ombouwt tot waterstof- en batterijtreinen voor de niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Groot-Brittannië. 

Uitdaging

Strukton is de eerste spooraannemer die zijn locomotievenvloot op deze manier verduurzaamt. Een locomotief die wordt ingezet voor spooronderhoud en -vernieuwing heeft een flinke trekkracht nodig. En dat betekent nogal wat voor de benodigde tractie. Aad Onderwater, Businessmanager Logistics bij Strukton Rail Nederland:

“Wij lopen met deze innovatie voorop in de sector en dat levert best wat uitdagingen op. Maar we geloven in duurzaamheid en in deze oplossing, dus wij gaan ermee door.” 

Doop

De nieuw aangeschafte locs zijn in goede staat. In de Zutphense werkplaats van Strukton krijgen de locs een grote beurt en zullen ze uitgebreid worden getest. Ook worden extra voorzieningen ingebouwd, zoals een GPS. Na bestickering zullen de locs officieel worden gedoopt. Wat de namen worden, houdt Strukton nog even geheim.