Bekijk alle artikelen

Het Stephensonviaduct in Leeuwarden kan weer jaren mee

In Leeuwarden heeft Strukton de onderhoudswerkzaamheden aan het Stephensonviaduct afgerond. Het viaduct kan weer tientallen jaren mee. Harry van Dijk, bouwplaatsmedewerker bij Strukton Infratechnieken, was nauw betrokken bij het project.

Het viaduct is een belangrijk kunstwerk in het Leeuwardense wegennet. Het zit namelijk in de ring rondom Leeuwarden en leidt het verkeer over onder andere een weg, een bedrijventerrein, water en spoor. Drie jaar geleden is de bovenzijde van de brug onder handen genomen, nu was de onderzijde aan de beurt, plus nog wat restwerkzaamheden aan de bovenzijde.

“Bij een project als dit blijkt maar weer eens hoe veelzijdig Strukton is en wat we allemaal kunnen”

Bij een project als dit blijkt maar weer eens hoe veelzijdig Strukton is en wat we allemaal kunnen. Strukton Infratechnieken – mijn kluppie – was hoofdaannemer en renoveerde de brugopleggingen, Strukton Civiel Zuid was verantwoordelijk voor de betonrenovaties, Van Rens Mobiliteit tekende voor de verkeersmaatregelen en Strukton Rail was betrokken bij de spoorveiligheid. Ons zusterbedrijf Antea Group was verantwoordelijk voor contract- en directievorming en – leuk weetje – heeft onder de noemer smart bridge sensoren geplaatst om de levensduur van de brug te voorspellen.

Millimeter

De brug is 170 meter lang en rust op vijf steunpunten, op vijftien stalen opleggingen per steunpunt. Aan ons de taak om deze opleggingen te renoveren. Om dat te kunnen doen, hebben we de brug opgetild met behulp van vijzels. Niet in zijn geheel, maar steunpunt voor steunpunt. De vijzels plaatsen we vanaf de steigers, die we vooraf zo hoog mogelijk opbouwen om het steunpunt heen. Als de vijzels, vijftien in totaal, op hun plek staan, pompen we er olie in. Millimeter voor millimeter duwen de vijzels het wegdek omhoog, in totaal anderhalf tot twee centimeter. Vooraf is precies berekend hoe ver de brug omhoog moet.

“Millimeter voor millimeter duwen de vijzels het wegdek omhoog, in totaal anderhalf tot twee centimeter”

 

Branden, hakken, stralen en coaten

De volgende stap is de vijzels borgen met grote stalen ringmoeren, zodat de vijzels niet meer kunnen zakken. Na het borgen pompen we de olie uit de vijzels en vanaf dat moment rust het gewicht van het wegdek op de ringmoeren. Al het wegverkeer kan met een gerust hart over het viaduct, dat is volkomen veilig. De oude opleggingen branden en hakken we weg, waarna een extern bedrijf de aansluiting van de opleggingen naar de brugliggers schoon straalt en opnieuw in de coating zet. Vervolgens plaatsen we nieuwe stalen opleggingen die we met beton aangieten. Zodra dat beton is uitgedroogd, laten we de vijzels stapje voor stapje zakken, zodat het brugdek op zijn oorspronkelijke plek komt.

Nog één taak te doen

Het vijzelen en opleggingen vervangen was het leeuwendeel van het werk, maar niet het enige. Ook betonscheuren injecteren, betonreparaties uitvoeren en betonoppervlakken waterdicht maken stonden op de to do-lijst. Eén taak hebben we nog niet kunnen afvinken. De betonnen randelementen moeten we namelijk vervangen voor aluminium exemplaren, maar om dat te kunnen doen, moet het spoor buiten dienst worden gesteld. ProRail wil onze werkzaamheden graag combineren met andere werkzaamheden op dat spoortraject, zodat het spoor maar één keer buiten dienst hoeft.

Opletten

Met zoveel betrokken Strukton-bedrijven was het best een drukke bedoening op het werk, maar dat deed niets af aan de sfeer. Die was goed, het was gezellig. Dat vind ik heel belangrijk, want als je het leuk hebt met elkaar, heb je meer plezier in je werk. Daarnaast was het prettig om met elkaar samen te werken, dat ging perfect. We hielpen elkaar als het nodig was en – ook belangrijk – hielden elkaar in de gaten. Dat is van belang met het oog op de veiligheid. Als er bijvoorbeeld mensen onder de steiger doorlopen als wij daar aan het werk zijn, kan dat gevaarlijk zijn. Dat geldt niet alleen voor onszelf, maar ook voor passanten. Een deel van het fietspad was weliswaar tijdelijk afgesloten, maar zo nu en dan kwamen er toch voetgangers en schoolkinderen voorbij. Het was dus elke keer weer opletten geblazen. Veiligheid zit immers in alle hoeken en gaten van een project.

Nieuwsgierig naar andere verhalen?

Verschillende collega's delen hun ervaring uit de dagelijkse praktijk

Verder lezen