Na vele jaren van voorbereiding beginnen ProRail en aannemers Strukton en VolkerTunnel Delft met het viersporig maken van het treintraject Rijswijk – Delft Zuid. De spoorsector en financierende instanties stonden woensdag 27 november stil bij de start van dit enorme spoorproject.
Vertegenwoordigers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Rijswijk, gemeente Delft, ProRail en de betrokken aannemers zetten allen hun paraaf op een funderingspaal, die met een speciale geluidarme machine de grond in werd gedraaid nadat het aanwezige publiek gezamenlijk naar dat moment had afgeteld. Dat gebeurde op het bouwterrein voor de nieuwe spooronderdoorgang RijswijkBuiten.
Het project is van groot belang voor de toekomst van het treinverkeer in de Randstad. Het voorziet onder meer in een spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid. Tussen Delft Zuid en Rotterdam is dat niet nodig. Door aanpassingen aan het beveiligingssysteem en de spoorbaan is het mogelijk een snelle en hoogwaardige verbinding te realiseren zonder extra rails aan te leggen.
Het project PHS Rijswijk – Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit ministerie financiert het project, met bijdragen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rijswijk en Delft.
Dit bericht is gebaseerd op de berichtgeving van ProRail
Deze maand zijn de werkzaamheden buiten gestart. Vanaf 2025 rijden er meer treinen.
Meer lezen