Bekijk alle artikelen

We mogen eindelijk écht aan de slag voor TenneT

Maandenlang heeft Robert-Jan Koert, projectmanager bij Strukton Systems, zo’n beetje al zijn tijd gestoken in de tender van TenneT voor het vernieuwen van 110-150 kV-hoogspanningsstations. En met resultaat: Strukton heeft gewonnen. Robert-Jan vertelt over het winnende concept en waar dat nog meer toe kan leiden.

Er staan 140 hoogspanningsstations van het type 110-150 kV in Nederland en ze zijn allemaal op pensioengerechtigde leeftijd. Tijd voor vernieuwing dus, maar een oud schroefje vervangen door een nieuwe is niet genoeg. De systemen en werkwijzen zijn versleten, netbeheerder TenneT wil het echt over een andere boeg gaan gooien. Alles moet anders. Dat betekent testen, zoeken, uitproberen en ontdekken. Dat wil je natuurlijk niet bij alle hoogspanningsstations tegelijk gaan doen. Ons elektriciteitsnetwerk is cruciaal, dat mag absoluut niet plat komen te liggen. Daarom heeft TenneT besloten eerst twee percelen met in totaal vijf hoogspanningsstations te laten vernieuwen, een door Strukton en een door Croonwolter&dros. Beiden hebben we onze eigen aanpak. De aanpak die vervolgens het beste blijkt te werken, wordt ook toegepast bij de hoogspanningsstations in de rest van Nederland. 

Geen elektra per bus

TenneT heeft in deze tender drie belangrijke eisen gesteld aan de concepten van de aanbieders: het ontwerp moet modulair zijn, het moet een nieuwe standaard zijn voor de rest van de hoogspanningsstations en het moet veilig zijn voor monteurs die er werken. Ook belangrijk: de tijd dat het hoogspanningsstation buiten dienst is, moet zo kort mogelijk zijn. Een noodstroomvoorziening neemt de functie van het schakelstation weliswaar tijdelijk over, maar dat kan maar kort. Dus de ombouw mag echt niet uitlopen, want dan komt de elektriciteitslevering in gevaar. Waar we bij uitlopende werkzaamheden op het spoor de treinen via een ander spoor kunnen leiden of reizigers wat langer per bus van A naar B kunnen brengen, is dat met elektriciteit niet mogelijk. Kortom, betrouwbaarheid is een belangrijk onderwerp.

 

Het is tijd voor vernieuwing, maar een oud schroefje vervangen door een nieuwe is niet genoeg. De systemen en werkwijzen zijn versleten

Robert Jan Koert

Gezinnen, bedrijven en boeren

Dat alles bij elkaar opgeteld kwamen we op het idee om te werken met skids: frames met daarop de hoogspanningscomponenten. We bouwen die skids al vooraf en rijden ze met een speciale mover in de installatie. Dat werkt snel, want daarna is het nog slechts een kwestie van aansluiten. En het is veilig: bij een storing kan de skid eruit en kan de monteur die in de veilige zone repareren of zelfs vervangen door een nieuwe. 
De opdracht is enorm omvangrijk. De elektriciteitsvoorziening zelf, maar ook de software en de beveiliging daarvan zijn onze verantwoordelijkheid. Daarnaast zijn we verder druk met omgevingsmanagement. Ook daar uitdagingen genoeg: we hebben te maken met omwonenden, bedrijven en scholen, maar bijvoorbeeld met boeren die het wel zo prettig vinden als we met onze werkzaamheden rekening houden met hun broed- en maaiseizoen. Kortom, we worden op alle fronten uitgedaagd.

Multidisciplinair

Gelukkig hebben we ontzettend veel kennis in huis. Strukton Systems is weliswaar de aanjager van deze megaklus, maar we werken samen met collega’s uit alle hoeken van de Sanderink Holding. Het is echt een multidisciplinaire aanpak. Strukton Systems is verantwoordelijk voor alle hoogspannings- en besturingstechniekwerkzaamheden en voor de ontwikkeling en de uitvoering van de software. Antea Group weet alles over omgevings- en vergunningsmanagement. Strukton Rolling Stock bouwt de besturingskasten en Strukton Civiel draagt zorg voor alle civiele werkzaamheden, waaronder het graafwerk, de fundatie en de terreininrichting. Het is echt gaaf dat we binnen ons bedrijf zoveel kennis hebben. Deze multidisciplinaire samenwerking is wat ons uniek maakt, dat horen we ook terug van Tennet.
Iets anders waarmee we indruk maken op de opdrachtgever is onze spoorkennis. Natuurlijk is een bovenleiding geen hoogspanningsstation, maar er zijn wel degelijk raakvlakken. Die kennis helpt enorm. Ook het feit dat we denken in scenario’s is TenneT in positieve zin opgevallen. Als we tegenslag die en die hebben, lossen we dat zo op en hebben we dit en dit van TenneT nodig. De opdrachtgever vindt dat prettig, het geeft een gevoel van vertrouwen. 

 

“De planning is ambitieus. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Eind volgend jaar moet de vernieuwing klaar zijn”

 

Volle kracht vooruit

Na al die maanden van brainstormen, overleggen, afprijzen, voorpresentaties, terug naar de tekentafel, presenteren en afwachten is dan nu het moment aangebroken dat we echt aan de gang mogen. En we moeten direct op volle kracht vooruit, want de planning is ambitieus. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Eind volgend jaar moet de vernieuwing klaar zijn. De uitvoering zelf duurt drie à vier maanden, dus daar moeten we in september volgend jaar mee starten. Dat betekent dat we twaalf maanden hebben voor het ontwerp en alle voorbereidende werkzaamheden: het ontwerptraject, een hal inrichten voor de productie van de skids en de besturingskasten, de componenten van TenneT inbouwen, software bouwen, vergunningen aanvragen, een proefmodel bouwen. Het wordt, kortom, flink doorwerken. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Naast het vernieuwen van de hoogspanningsstations vervangen we ook het 150kV station in Alphen aan de Rijn:

 

Virtual Reality Experience - Vervanging onderstation

TenneT vernieuwt

In 10 jaar tijd meer dan 1000 velden vervangen om stations klaar te maken voor de toekomst

Lees meer