Bekijk alle artikelen

Raakt Strukton Rail besmet met het China-virus?

Het buzzt in China: snelle innovaties, een grote markt, veel kansen. Ook voor Strukton Rail dus. Het ziet er veelbelovend uit, vindt SRCC-directeur Jurriaan Meyer.

Voor veel mensen is China een beetje een ver-van-mijn-bed-show. Ik merk dat ze toch vaak het idee hebben dat het land achterloopt op Europa. Die mensen kan ik uit de droom helpen: Chinezen fietsen niet rond in Mao-pakjes, China is een ontwikkeld land. Ik woon er nu twaalf jaar, nadat ik eerder ook al vijf jaar in Hongkong woonde, en ik zie dat het land met reuzenstappen voorwaarts gaat. Neem alleen al de infrastructuur. Er zijn hier maar liefst 200 (tweehonderd!) steden met een miljoen inwoners of meer. In veel van die steden is nog geen metro of lightrail, dus het verkeer loopt voortdurend vast. De Chinese overheid ziet dat ook en investeert daarom flink in openbaar vervoer en publieke voorzieningen. Ze heeft metroplannen van 43 steden goedgekeurd, goed voor in totaal 8.000 kilometer spoor en meer dan 5.000 metrovoertuigen per jaar. Dat biedt enorme kansen voor Strukton Rail.

Chinezen zijn enorm ondernemend en gericht op voortgang

Jurriaan Meyer

Acht nieuwe metrolijnen

Een van die kansen ligt in Jinan, de hoofdstad van de provincie Shandong met maar liefst 10 miljoen inwoners. Er zijn in en rondom de stad acht nieuwe metrolijnen gepland, met een totale lengte van 275 kilometer en 176 stations. Inderdaad: bij uitstek werk voor Strukton Rail. Omdat het lastig is voor buitenlandse bedrijven vanuit het niets zaken te doen in China, kiest Strukton Rail voor de joint venture-route. In 2017 heeft Strukton Rail samen met SiCC, specialist in halfgeleidermaterialen, en het overheidsbedrijf Jinan Metro de joint venture Shandong SRCC Rail Transport Technology Co. Ltd. opgericht. Ik werd aangesteld als directeur. Strukton Rail heeft 45% van de aandelen, Jinan Metro 40% en SiCC 15%. Strukton Rolling Stock levert technische kennis en ontwerpt en produceert componenten voor tractie- en boordnetsystemen. SiCC levert voorzieningen voor de productie en assemblage voor de complete systemen, evenals lokale marktkennis. Het doel is dat SRCC zelfstandig kan opereren en met de kennis en kunde van Strukton Rail op eigen benen kan staan om de Chinese markt te kunnen bedienen. China wil immers leren en zelf produceren. 

 

“De Chinese overheid heeft metroplannen van 43 steden goedgekeurd”

 

Win-win-win

Klinkt de joint venture als business as usual? Dat is het alles behalve. Het feit dat Strukton Rail een samenwerking van de grond heeft weten te krijgen met een Chinees staatsbedrijf is een prestatie van jewelste. Daar zijn uitstekende contacten met de lokale overheid en veel geduld voor nodig. Het tweede succes sinds de oprichting van de joint venture is het feit dat we met hulp van Jinan Metro meteen al een project hebben binnengehaald: Strukton Rail gaat boordnetten leveren voor een van de metrolijnen in Jinan. 
De joint venture is wat je noemt een win-win-winsituatie: SiCC kan op termijn zijn productie vergroten, de stad Jinan haalt buitenlandse technologie en investeringen binnen en Strukton vindt verdere afzet van zijn niche technologie Voor Strukton Rail is de joint venture de toegangsdeur naar China, waar het, als het meezit, een belangrijke leverancier van hoogwaardig technologische producten en diensten wordt van Jinan Metro, dat zo’n beetje alle openbaar railvervoer in Jinan in handen heeft: metro, lightrail, trein en de hogesnelheidslijn. Het blijft voor Strukton Rail dan ook niet bij tractie- en boordnetsystemen, er liggen tal van kansen op het gebied van smart maintenance en asset management, ook buiten Jinan trouwens.

 

Het China-virus

Kansen te over dus, maar Strukton Rail moet het nog wel even doen. Dat is nog niet zo makkelijk. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat zakendoen in China echt anders gaat dan in Europa. Om te beginnen ligt het tempo enorm hoog: deadlines zijn deadlines en om die te halen werken Chinezen gerust avonden en weekenden door. Europeanen zijn vaak niet gewend aan die snelheid en projecten duren vaak langer dan gepland. In China loop je dan het risico dat je eruit ligt. Ook een verschil tussen Nederlanders en Chinezen is de manier van ondernemen. Chinezen hebben een grand vision en zijn bereid ver te gaan om dat doel te halen, bijvoorbeeld door flink te investeren in pilots en proeven. Ze verwachten van zakenpartners dezelfde opstelling, terwijl Nederlanders vaak wat voorzichtiger en kostenbewuster zijn. Gelukkig kan ik over en weer uitleggen hoe de andere partij erin staat en zo de cultuurverschillen overbruggen. Wat ik dan vaak aan Struktonners vertel, is dat Chinezen nooit opgeven. In China zijn heel veel problemen, maar er zijn nog veel meer oplossingen. Het probleem van vandaag lossen ze op en dan zien ze morgen wel weer verder. Chinezen zijn zeer ondernemend en gericht op voortgang. Er heerst hier een enorme energie en ik hoop dat Struktonners, net als ik, ook besmet raken met het China-virus. 

Nieuwsgierig naar andere verhalen?

Verschillende collega's delen hun ervaring uit de dagelijkse praktijk

Verder lezen