Bekijk alle artikelen

Mega operatie Zevenaar-Didam-Wehl

Op donderdag 25 juli werd om klokslag 01.00 uur gestart met het beter en sneller bereikbaar maken van de Achterhoek en de Liemers.

Een mega klus van achttien dagen, waarbij zowel groot materieel als spoorwerkers uit heel Nederland samen komen om de strakke planning uit te voeren.  Maandag 12 augustus moeten de treinen weer rijden.

Het project is gestart met grote spoorwerkzaamheden. Ook vond er afgelopen weekend aan de Babberichseweg in Zevenaar al een grote inschuifoperatie plaats. De nieuwe onderdoorgang werd voorgebouwd, om zo veel treinhinder te voorkomen.

In achttien dagen realiseren we:

  • vier kilometer spoorverdubbeling Zevenaar-Didam
  • vijf kilometer spoorvernieuwing Didam-Wehl
  • aanpassingen aan overwegen, wissels, seinen en treinbeveiligingssystemen
  • maatregelen om de snelheid te verhogen 
  • nieuwe onderdoorgang in de Babberichseweg in Zevenaar
 

Het spoordek weegt maar liefst 1.000 ton! 300 mensen werken aan de spoorverbetering tussen Zevenaar en Didam

Onze projectleider vertelt wat de impact is van dit project. De reiziger moet nu iets langer wachten maar profiteert straks van een snellere verbinding. Bovendien wordt de dienstregeling minder gevoelig voor storingen. 

Speciale aandacht voor veiligheid en gezondheid

De eerste paar dagen steeg de thermometer tot wel 40 graden. Gezien de strakke planning kon het werk niet stilgelegd worden. Wel was er extra aandacht voor het welzijn van onze mensen. Zo kregen zij extra rustpauzes, werden er met behulp van partytenten schaduwplekken gecreëerd, was er veel water aanwezig en werden onder andere de laswerkzaamheden verplaatst naar de nacht. Ook is er voor het eerst een proef gehouden met koelvesten. 

Tijdens de instructies wordt er extra aandacht besteed aan struikelgevaar langs de baan en passerende krollen. De kettinghor is uitgerust met een vernevelaar, waardoor de hoeveelheid stof beperkt blijft. Ook is de trekker voorzien van een gierton, om zo de wegen schoon te vegen en nat te houden.

 

Het spoordek weegt maar liefst 1.000 ton! 300 mensen werken aan de spoorverbetering tussen Zevenaar en Didam

Omgevingsmanagement

De omgeving speelt een belangrijke rol rondom de 18-daagse. Zij worden geregeld geïnformeerd en betrokken. Zo zijn er speciale kijkdagen voor omwonenden. Ook dienen zij zich zonder al te veel overlast van A naar B te kunnen verplaatsen. Zo zijn de overwegen hermetisch afgesloten. Met behulp van omleidingsroutes en extra verkeersregelaars worden de passanten in de juiste richting geleid.

Integraal samenwerken

Aan deze klus werken zowel Strukton Rail als Strukton Civiel nauw samen met de gemeente Zevenaar, ProRail en de provincie Gelderland. Een mooi voorbeeld is het feit dat wij recent een wespennest hebben aangetroffen. De gemeente is vervolgens direct in actie gekomen om deze te verwijderen.