Bekijk alle artikelen

Wiel-rail-conditionering voor minder treingeluid

Na succesvolle tests door ProRail en Strukton tussen 2011 en 2014, krijgen 58 NS-treinen in Nederland binnenkort een systeem voor wiel-railconditionering om het geluid te verminderen.

Het systeem brengt een vette substantie aan tussen de rails en de wielen van de trein. Een trein met dit systeem piept en snerpt minder als de trein door een bocht rijdt.

Voorloper in Europa
Veel mensen hebben een hekel aan het geluid van treinen die door een bocht rijden, het zogenaamde booggeluid. Wiel-railconditionering zorgt ervoor dat dit geluid vermindert. ProRail en Strukton hebben het systeem tussen 2011 en 2014 getest op twee Connexxion treinen op de Valleilijn, vijf Veolia-treinen in het zuiden van het land en acht NS-treinen die door het hele land rijden. Deze tests waren succesvol. Nu krijgen 58 NS-treinen zo’n systeem voor wiel-rail-conditionering. ProRail is hiermee een voorloper in Europa; andere Europese landen volgen dit project op de voet. Wiel-rail-conditionering zorgt trouwens niet alleen voor minder geluid, maar leidt ook tot minder slijtage en aanhechting van vuil.

In een filmpje legt systeemspecialist Sharon van ProRail uit hoe het systeem werkt. Klik hier om het filmpje te bekijken.

Dit bericht en het filmpje zijn afkomstig van ProRail.