Bekijk alle artikelen

Spoorverbetering Didam – Zevenaar van start

Aannemer Strukton Rail gaat het spoor tussen Didam en Zevenaar over een lengte van 4,5 km verdubbelen.

Een flinke klus die eind 2019 gereed zal zijn en wordt gefinancierd door de provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dankzij de spoorverdubbeling kunnen treinen elkaar straks ongehinderd passeren en is er door verhoging van de rijsnelheid meer tijd om treinen te laten keren in Arnhem. Dat zorgt voor een betrouwbare dienstregeling voor de 21.000 reizigers die dagelijks van dit spoor gebruikmaken.

Starthandeling
Om de start te symboliseren plaatsten vertegenwoordigers van ProRail, de provincie Gelderland, de gemeente Zevenaar, Montferland en Strukton Rail gezamenlijk een tweede kruis op een Andreaskruis (dit is een verkeersbord om overwegen te markeren). Een dubbel kruis geeft aan dat je (straks) een spoorwegovergang nadert met twee of meer sporen. 

Wacht tot het rode licht gedoofd is
Ook plaatsten ze een bord met de tekst “WACHT tot het rode licht gedoofd is. Er kan nog een trein komen”. 

“De spoorlijn in Zevenaar en Didam gaat van 1 naar 2 sporen en inwoners moeten dus straks extra alert zijn bij het oversteken. Er kan immers straks ook vanaf de andere kant een trein aankomen. Daarom gaat ProRail extra voorlichting geven en stellen we aan de scholen in de omgeving lespakketten beschikbaar”
vertelde ProRail regiodirecteur Dorothé Wennekendonk.

Onderdoorgang Babberichseweg
De overweg Babberichseweg wordt wegens de spoorverdubbeling vervangen door een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers. ProRail is daar blij mee want een onderdoorgang is de meest veilige manier waarop weg- en treinverkeer elkaar kunnen kruisen. Er is geen risico meer op ongelukken en een overwegstoring kan zich ook niet meer voordoen.

Samenwerking Strukton Rail en Strukton Civiel
Strukton Rail en Strukton Civiel hebben het werk samen verworven en voeren de spoorverbreding uit. Ongeveer 70 procent van het werk is railgerelateerd, de overige 30 procent zijn werkzaamheden van civiele aard. Het railwerk is uiteraard aan het spoor zelf: vier kilometer spoorverdubbeling tussen Zevenaar en Didam en zo’n vier kilometer spoorvernieuwing tussen Didam en Wehl. Strukton Rail heeft ruime ervaring met spooruitbreidingen en spoorvernieuwingen voor ProRail in grote buitendienststellingen. De expertise van Strukton Civiel vult die goed aan. Het civiele aandeel is bijvoorbeeld een fietstunnel bij Zevenaar en meerdere duikers en overkluizingen.