Met een officieel persevent huldigde Infrabel op woensdag 28 november de viersporige verbinding tussen Brussel en Denderleeuw in.
De inhuldiging van de lijn vond plaats in het bijzijn van premier Charles Michel en minister van mobiliteit Bellot. Strukton Rail (België) had een belangrijk aandeel in drie van de vier aanbestedingen van dit project.
Betere doorstroming
Vanaf zondag 9 december zullen de treinen beter gespreid over de vier sporen tussen Anderlecht en Denderleeuw kunnen rijden. De verhoogde capaciteit zal er voor een vlottere doorstroming zorgen en komt ook de robuustheid van het treinverkeer ten goede. De capaciteitsuitbreiding maakt deel uit van het GEN-project (Gewestelijk ExpressNetwerk) rond Brussel.
De viersporige lijn met verhoogde capaciteit
Omvangrijk werk
De werken voor het op vier sporen brengen van de 15 km lange spoorlijn tussen Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek zijn gestart in april 2008. Uniek was dat er al die jaren aan gloednieuwe spoorinfrastructuur werd gewerkt terwijl de twee middelste sporen steeds in dienst zijn gebleven. Eind januari 2016 werden tijdens twee omschakelweekends deze twee nieuwe (buitenste) sporen (lijn 50C) in gebruik genomen. Aansluitend is gestart met de volgende fase van de werken: de modernisering van de twee bestaande (middelste) sporen van de lijn 50A. Een kleine drie jaar later zijn deze werken voltooid, waardoor de drukste spoorverbinding van België (de as Brussel – Denderleeuw – Gent) nu tussen Anderlecht en Sint-Katherina-Lombeek over vier kwalitatieve sporen beschikt. Dagelijks passeren er 275 treinen op de spoorlijn Brussel – Denderleeuw (in beide richtingen) en tijdens de spitsuren kan dit oplopen tot 25 treinen per uur.
Stapsgewijze uitbouw van het GEN
Deze uitbreiding naar vier sporen maakt deel uit van het Gewestelijk ExpresNet (GEN) om per spoor de mobiliteit van en naar de hoofdstad stapsgewijs verder te optimaliseren. Infrabel heeft in totaal 540 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van de twee nieuwe sporen (lijn 50C) en de vernieuwing van de twee bestaande sporen (lijn 50A) tussen Brussel en Denderleeuw. Een investering in het voordeel van de veiligheid, de stiptheid, de capaciteit en dus ook de mobiliteit.