Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) en Siemens zijn voornemens een joint venture op te richten voor service en onderhoud aan locomotieven in een nieuw te bouwen werkplaats in de haven van Rotterdam.
De werkplaats moet in de zomer van 2019 worden geopend. Strukton gaat het ontwerp verzorgen van de werkplaats en de omliggende infrastructuur. Ook is Strukton de beoogde partij voor de aanleg.
MRCE en Siemens hebben Strukton niet alleen geselecteerd vanwege de lokale aanwezigheid. Een belangrijke reden was ook dat Strukton integrale kennis en ervaring heeft op het gebied van zowel weg- en spoorinfrastructuur als gebouwen en rollend materieel. Deze combinatie is uniek. Strukton biedt een interdisciplinaire aanpak op al deze gebieden en dat is ideaal voor een spoorgebonden werkplaats, waar alle techniekvelden bij elkaar komen. Bovendien weet Strukton met zijn ervaring in zijn eigen treinenwerkplaats in Zutphen ook wat er nodig is voor de exploitatie van een werkplaats. Strukton kent de processen, (technische) systemen en logistieke vraagstukken.
Centraal servicepunt
In de werkplaats zullen de nieuwe Vectron locs van Siemens worden onderhouden, als onderdeel van de vloot van MRCE. Daarnaast kunnen derden hun materieel in de werkplaats laten onderhouden met gebruikmaking van innovatieve onderhoudstechnologie. Zo wordt de werkplaats een belangrijk centraal servicepunt voor Europese spoorvervoerders in Rotterdam, een van de cruciale locaties langs de belangrijke corridors van RailNetEurope, het netwerk ter bevordering van de Europese railinfrastructuur.
Onderdeel Europees spoornetwerk
Dankzij de gunstige locatie van de nieuwe werkplaats in de haven van Rotterdam kunnen spoorvervoerders hun langetermijnplanning voor noodzakelijke servicebeurten aan locomotieven langs hun routes optimaliseren. De haven is een ideale locatie voor onderhoud aan locomotieven van waar ook in Europa. Ze hoeven geen einden meer om te rijden voor een servicebeurt, en besparen hiermee tijd en kosten. Met de grootste haven van Europa is Rotterdam een belangrijk logistiek knooppunt in het Europese spoornetwerk. Elke week verwerkt de haven meer dan 250 intermodale vervoersbewegingen. Op die manier kunnen de operatie en onderhoud optimaal op elkaar worden afgestemd. In de werkplaats zullen inspecties en preventief en correctief onderhoud plaatsvinden, evenals eenvoudig storingsherstel en verbeteracties.
Joint venture
Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) en Siemens richten voor de realisatie van de locomotievenwerkplaats een joint venture op. Beide partijen krijgen een 50%-belang. Het bedrijf wordt in Rotterdam gevestigd onder de naam Locomotive Workshop Rotterdam (LWR). Het is de bedoeling dat het nog in de eerste helft van het jaar wordt opgericht.