Bekijk alle artikelen

Start grote spoorvernieuwing Veluwe

Op 27 april 2018 start Strukton Rail in opdracht van ProRail met de bovenbouwvernieuwing op de Veluwe.

In 9 dagen tijd vernieuwt Strukton Rail het spoor tussen Apeldoorn en Stroe. Op 7 mei rijdt de eerste trein over het vernieuwde spoor.

Wat vernieuwt Strukton Rail?
Strukton Rail vernieuwt ruim 18 kilometer spoor tussen Apeldoorn en Stroe. Strukton vervangt de dwarsliggers en ballast. Over een lengte van ruim 1500 meter vervangt Strukton Rail de spoorstaven. Verder vernieuwt Strukton Rail 900 meter spoor bij emplacement Stroe. Dit gedeelte wordt klassiek vernieuwd met hergebruik van spoorstaven. Strukton bouwt het spoor terug op de bestaande ballast en daarna komt Strukton’s Kettinghor in actie om de bruikbare ballast en de nieuwe ballast weer terug te brengen in het spoor.

Spoorvernieuwing Veluwe

Overwegen
Naast de werkzaamheden op de spoorbaan vernieuwt Strukton Rail ook een aantal overwegen. Zo vervangt Strukton Rail aan de Wolweg in Stroe en de Jachtlaan in Apeldoorn de spoorstaven voor een Harmelen overweg. Ook bouwt Strukton Rail meerdere overwegen om van type zwaar universeel naar het type Strail. Dit doet Strukton Rail op de Kruiseltseweg, Hessenweg, Asselsestraat en Willemsbos.  Hierbij worden ook direct de spoorstaven en lijmlassen vernieuwd.

Machines
Strukton zet voor dit project de Kettinghor in. De Kettinghor graaft de oude ballast onder dwarsliggers weg en transporteert deze naar een zeef. In de zeef wordt het bruikbare materiaal eruit gezeefd. De bruikbare ballast wordt teruggebracht in het spoor. Het overige materiaal wordt via het spoor afgevoerd in MFS wagens. Andere machines die in actie komen zijn een aantal kranen op lorries, de stopmachine en de ballastprofielploeg. 

De werkzaamheden zijn nodig om het spoor in topconditie te houden. Om de hinder voor de reizigers minimaal te houden, vindt de grote vernieuwing plaats in vakantietijd.