Op 17 april is op symbolische wijze de eerste stap gezet naar een snelle, rechtstreekse verbinding tussen Duitsland en Zuid-Nederland.
De elektrificatie van het 6,5 km lange spoortraject Landgraaf–Herzogenrath is het eerste project dat in uitvoering gaat voor betere internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland.
Werkzaamheden
Eind april maakt Strukton Rail een begin met de elektrificatie van het 6,5 km lange spoortraject. Door de komst van een bovenleiding is er een snelle, rechtstreekse treinverbinding mogelijk tussen Aachen, Maastricht en Liège.
Er staat een aantal grote buitendienststellingen gepland in week 18 (220 uur), in week 23 (52 uur) en in week 35 (52 uur). Tijdens deze buitendienststellingen verlengen we het perron in Landgraaf, leggen we de bovenleiding aan tussen Landgraaf tot Haanrade, bouwen we een onderstation in Haanrade en bouwen we een schakelstation in Landgraaf. Daarnaast leggen we kabels en leidingen, passen we de beveiliging aan en bouwen we een spanningssluis in de bovenleiding. Het is een interdisciplinair werk waar onze vakmensen uit diverse techniekvelden bij betrokken zijn.
Naar verwachting zijn de werkzaamheden voor de elektrificatie eind dit jaar gereed. Vervoerder Arriva gaat dan één keer per uur een rechtstreekse treindienst uitvoeren tussen Maastricht en Aachen. Arriva heeft hiervoor nieuwe treinen besteld, die geschikt zijn voor drie landen.
EurekaRail
Het elektrificeren van het spoor tot de Duitse grens is een gezamenlijk project van ProRail en de provincie Limburg. Met het programma EurekaRail spannen de Zuid-Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zich, ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in voor snellere, comfortabelere grensoverschrijdende (trein)verbindingen tussen Duitsland, België en Nederland.