Artikel
Strukton en Thales installeerden ERTMS level 2 in het Deense Jutland.
Op Jutland in Denemarken ligt 1.200 kilometer spoor. Het oude treinbeveiligingssysteem was aan vervanging toe. Daarom installeerde Strukton Rail in een consortium met Thales ERTMS level 2: een betrouwbaar, internationaal en modern systeem. De treinen kunnen hierdoor veiliger en sneller rijden en het spoor is makkelijker te onderhouden.
De uitdaging van de klant
Het treinbeveiligingssysteem op de Fjernbane is verouderd, zoals veel systemen in Europa. Het treinbeveiligingssysteem is verantwoordelijk voor zo’n 50% van de vertragingen. BaneDanmark wil bovendien graag de maximumsnelheden verhogen en zich aansluiten bij de Europese standaard.
Hoe lost ERTMS dit op ?
Het consortium Thales-Strukton Rail installeerde ERTMS level 2 op het Deense spoor. Op de eerste baanvakken is ERTMS in 2018 getest en in gebruik genomen. Stapsgewijs kwamen daar steeds nieuwe sporen bij. Bij de ERTMS-migratie in Denemarken zijn ook alle overwegen, wisselstellers, kabels, kasten en voeding in de scope meegenomen.
Banedanmark investeerde fors in de nieuwe treinbeveiliging op de Fjernbane (ERTMS) en op de S-Bane. In totaal omvatte dit programma maar liefst 2.600 kilometer spoor. Denemarken was het eerste land in Europa dat digitale seinsystemen in het hele land uitrolde. In 2033 moet het volledige project op de Fjernbane en S-Bane gereed zijn. Meer over het programma van Banedanmark lees je hier.
ERTMS op de Fjernbane leidt tot:
Van onderhoud van bestaande systemen tot de implementatie van ERTMS: wij zijn dé partner voor een veilig systeem op en om het spoor.
Lees er alles over