Artikel
Afgelopen weekend was onze eerste praktijktest met de elektrische kraagschroefmachine. Met een veelbelovend resultaat! We vervingen bij Krabbendijke (spoor RG km 29,4) 2×24 meter spoorstaaf in verband met US-gebreken. De machine bewees dat hij doet wat hij moet doen, namelijk bevestigingsmiddelen los- en vastdraaien. En minstens zo belangrijk: Hij maakt geen geluid als hij niet gebruikt wordt én is fijn om mee te werken. Het was voor monteur Goksel Durmus van De Goede heel bijzonder om zonder ronkende motor een bout los te draaien!
Toekomstige testen moeten meer inzicht geven in het gedrag van de machine, met name hoeveel bouten los- en vastgedraaid kunnen worden met één acculading. Daarnaast gaan we ervaring opdoen met de mogelijkheden voor het laden van de accu in de praktijk.
Ons KMG (klein mechanisch gereedschap) draait nu nog vaak op benzinemotoren. We gebruiken weliswaar brandstof die minder schadelijke stoffen uitstoot, maar dan nog heb je uitstoot, ongezonde dampen, stank en lawaai. Dus willen we ons KMG elektrificeren.
Het is zonde om de honderden KMG-stukken die nu op benzinemotoren draaien weg te gooien. Vanuit de KMG-afdeling is het idee verder uitgewerkt om een ombouwset te ontwikkelen waarmee we bestaand KMG kunnen ombouwen naar duurzaam KMG. We voorzien het van een elektromotor en een bijbehorend motormanagementsysteem. Samen met de firma Domax werkten we dit verder uit tot een prototype. We bouwden een bestaande kraagschroefmachine met benzinemotor om naar een 100% elektrische kraagschroefmachine.
Het was voor Goksel Durmus heel bijzonder om zonder ronkende motor een bout los te draaien
Een van onze mvo-doelstellingen is onze werklocaties zonder schadelijke uitstoot en restafval te maken. Deze ontwikkeling is een stap richting de emissiearme bouwplaats. We dragen daarmee bij aan SDG 12 en 13.
Bij Strukton zijn we zeer actief bezig om duurzaam te werken. Samen met onze leveranciers, partners en opdrachtgevers willen wij op naar een emissieloze bouwplaats.
Duurzaam