Project
In het kader van project Bovenbouwvernieuwing Zuid-Oost (BBV ZO) voerden we een intensieve buitendienststelling uit om het spoor toekomstbestendig te maken tussen Roermond en Sittard. De werkzaamheden vonden plaats tussen 31 oktober 2025 tot en met 2 november 2025. Het was een weekend waarin techniek, teamwork en doorzettingsvermogen samenkwamen.
In drie dagen tijd vernieuwden we 3,5 kilometer spoor met de vernieuwingstrein en reinigden we 2,9 kilometer ballast met de kettinghor. Op het werkterrein was het een indrukwekkend gezicht: grote machines zoals de vernieuwingstrein, de kettinghor, de stopmachine CSM en de ballastprofileermachine, aangevuld met talloze krollen en monteurs van de disciplines Kabels & Leidingen en Seinwezen. Alles draaide om één doel: het spoor op tijd en volgens plan opleveren!
Onverwachte uitdagingen
Zoals bij elk groot project kwamen er ook dit weekend uitdagingen op ons pad. Door een grote calamiteit arriveerde de ballastafvoermachine veel later dan gepland, waardoor we acuut een tekort aan kranen hadden om de ballast goed af te werken. Alsof dat nog niet genoeg was, raakte tijdens het transport vanaf het depot de vernieuwingstrein beschadigd door een nog onbekende oorzaak. Het gevolg: vijf uur vertraging en een flinke puzzel om het plan aan te passen en toch productie te draaien.
Juist in zulke momenten zie je de kracht van samenwerking. De bemanning van de vernieuwingstrein wist de schade in recordtempo te herstellen, zodat we weer vooruit konden. Ook de ballastafvoermachine-ploeg kwam met volle energie naar het werk om alsnog de ballast af te werken. Achter de schermen zorgde het logistieke team dat alles in beweging bleef. Dankzij ieders inzet konden we, ondanks de tegenslagen, een prachtig stuk spoorwerk opleveren.
Project Bovenbouwvernieuwing Zuid-Oost laat zien hoe kennis, flexibiliteit en teamwork leiden tot het beste resultaat – zelfs onder druk. Een weekend vol uitdagingen, maar ook vol trots!
De buitendienststelling bedroeg 76 uur. Op een paar honderd meter horwerk na – dat door de vertraging is doorgeschoven naar een volgende treinvrijeperiode – is alles gereed. Een knappe prestatie gezien de omstandigheden.
Ook duurzaamheid kreeg aandacht. De keet werd gevoed door een batterij/dieselaggregaat-combinatie, wat een flinke besparing op dieseluitstoot opleverde. Daarnaast testten we innovaties zoals de coatingmachine en de robot kraagschroefmachine. Deze tests leverden waardevolle inzichten op om de machines verder te verbeteren. Zo blijven we leren en innoveren.
Bekijk onze vacatures!
Bekijk alle vacatures