Bekijk alle projecten

Ombouw emplacement Leeuwarden

Ombouw emplacement Leeuwarden

De afgelopen 2 jaar werkte we samen met ProRail, provincie Fryslân en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het emplacement Leeuwarden. Tijdens project ‘Ombouw Emplacement Leeuwarden’ zorgden we onder andere voor nieuwe sporen, wissels, uitbreiding van de bovenleiding, bouwden we nieuwe service- en opstelsporen en verbeterde we de watervoorziening. We hebben een snelheidsverhoging mogelijk gemaakt door de sporen 1 en 2 uit elkaar te leggen. Zo kan in de spitsrichting een kwartierdienst worden gereden tussen Sneek en Leeuwarden en verbetert de overstap op station Leeuwarden. Hierdoor kan er nu onder andere een extra trein rijden van en naar Sneek.

Wat hebben we gedaan?

In een periode van twee jaar hebben we een groot aantal werkzaamheden uitgevoerd. Wissels, sporen, bovenleidingen, drainage: we werkte per Aangesloten Werkperiode aan een specifiek werkgebied. Met een ‘Aangesloten Werkperiode’ bedoelen we de periode waarin er dag en nacht wordt gewerkt aan het spoor. In werkperiode 1 zijn we aan de slag gegaan met het vernieuwen van de wissels, sporen en et vernieuwen van de railinzetplaats. In werkperiode 2 is het overpad spoor vernieuwd en in werkperiode 3 zijn heel veel wissels en sporen vernieuwd. Op deze manier houden we het spoor en de bijbehorende spoorinfra in optimale conditie. Om zo weinig mogelijk overlast te geven en zo efficiënt mogelijk te werken, hadden we een depot ingericht op een deel van het P+R terrein aan de Wijnhornsterstraat.

De werkzaamheden

  • Het vernieuwen en het weghalen van sporen en wissels. Zo hebben we het spoor robuuster gemaakt. Er is nu minder onderhoud nodig en de kans op storingen is kleiner;
  • We maakte een snelheidsverhoging mogelijk door de sporen 1 en 2 uit elkaar te leggen. Zo kan in de spitsrichting een kwartierdienst worden gereden tussen Sneek en Leeuwarden en is de overstap op station Leeuwarden verbeterd;
  • We hebben de bovenleiding uitgebreid op de sporen richting Harlingen en Sneek, tot aan het Van Harinxmakanaal;
  • We hebben service- en opstelsporen gebouwd;
  • We maakte een snelheidsverhoging mogelijk op het emplacement ten behoeve van de extra spitstrein van en naar Sneek;
  • De wisselverwarming is omgebouwd van gas naar elektrisch;
  • We realiseerde vier lange service- en opstelsporen met daartussen twee serviceperrons met voorzieningen. Hier parkeren vervoerders hun treinen en maken ze de treinen schoon. Nu kunnen er meer treinen tegelijkertijd terecht.

Waarom hebben we dit gedaan?

Onze collega’s hebben aan het spoor gewerkt zodat er nu een betere dienstregeling is ontstaan. En natuurlijk ook een stukje duurzaamheid: we hebben het nu nog interessanter gemaakt om duurzaam met de trein te reizen in het noorden van Nederland. De verbeteringen aan het emplacement in Leeuwarden hebben er onder andere voor gezorgd dat reizigers een extra trein van en naar Sneek kunnen nemen. Met het vernieuwen en weghalen van sporen en wissels hebben we ervoor gezorgd dat er nu minder onderhoud nodig is en de kans op storingen kleiner is.

Wanneer werden de werkzaamheden uitgevoerd?

De totale werkzaamheden aan het emplacement Leeuwarden hebben in totaal twee jaar geduurd en waren verdeeld in diverse Aaneengesloten Werkperiodes. Het vernieuwde Emplacement Leeuwarden is op 9 juli 2024 opgeleverd en daarmee is Emplacement Leeuwarden klaar voor de toekomst!