Bekijk alle artikelen

Aan de slag met ERTMS Noordelijke Lijnen!

Op 9 juli werd officieel bekend dat Strukton in opdracht van ProRail aan de slag gaat met de uitrol van ERTMS op het baanvak Leeuwarden – Harlingen Haven als onderdeel van het project ERTMS Noordelijke Lijnen. BAM kreeg opdracht voor hetzelfde werk op het baanvak Leeuwarden – Stavoren. Bij deze uitrol gaan wij samen met alle betrokken partijen ervaring opdoen met de nieuwste versie van ERTMS. De voorbereidingen zijn in volle gang. De uitvoering start in 2026.

Wat gaan wij doen?

Wij gaan op het baanvak Leeuwarden – Harlingen Haven de ERTMS-infrastructuur aanleggen. Dan gaat het om onder andere nieuwe kabels, assentellers en balises (bakens) in het spoor. We leggen ERTMS aan als vervanging van het bestaande treinbeveiligingssysteem (ATB). Na de indienststelling van ERTMS verwijderen we direct het oude treinbeveiligingssysteem.

ERTMS in het noorden

Het baanvak Leeuwarden – Harlingen Haven waar wij aan de slag gaan, is onderdeel van de teststrategie van het programma ERTMS. Op dit baanvak wordt voor het eerst de nieuwste versie van ERTMS getest met omgebouwd spoor, omgebouwde treinen, nieuwe systemen en opgeleid personeel. Ben van Schijndel, programmamanager ERTMS bij Strukton Rail: “Wij vinden het fantastisch om zo intensief bij deze eerste lijn betrokken te zijn en daarmee volledig mee te draaien in de teststrategie.”

Als de testen tussen Leeuwarden en Harlingen Haven succesvol zijn afgerond, wordt ERTMS ook in dienst gesteld tussen Leeuwarden en Stavoren. Dat werk zal worden uitgevoerd door BAM Infra Nederland. Daarna volgt de aanleg van ERTMS op de rest van de Noordelijke lijnen. Het project ERTMS Noordelijke Lijnen bestaat uit in totaal zes baanvakken en de stations Groningen en Leeuwarden. Het project is een samenwerking tussen ProRail, Arriva, de Provincies Fryslân en Groningen en de Programmadirectie ERTMS.

BAM Infra Nederland en Strukton kregen in november ook opdracht voor de realisatie van ERTMS  tussen Kijfhoek en de Belgische grens. Dat werk start eind 2025 en loopt door tot en met 2028.

Ervaring Strukton met ERTMS

Strukton heeft al ruime ervaring met de uitrol van ERTMS. Zo legde Strukton de Betuweroute aan inclusief ERTMS, rolde Strukton ERTMS uit op de havenspoorlijn en is Strukton in Denemarken de infrapartij die in een consortium met Thales ERTMS uitrolt op de Fjernbane. In de afgelopen jaren was Strukton een van de innovatiepartners van ProRail in het ASAP-project (Aanbesteding Snellere Aanpak Programma ERTMS). Innovaties die Strukton binnen ASAP ontwikkelde, zijn het ERTMS  reality model en de ERTMS trackbot. Deze innovaties zullen een belangrijke rol spelen bij de uitrol tussen Leeuwarden en Harlingen Haven.

Meer weten?

Ben van Schijndel

Businessline Manager Signalling & Power


06 53 31 50 53

Meer over ERTMS

Strukton heeft ruime evaring met het installeren van ERTMS- en ETCS-systemen en -componenten en heeft hiervoor diverse innovaties.

Naar de pagina over treinbeveiliging

Recent nieuws Strukton Rail

Artikel

Vernieuwing bruginstallaties

Lees meer
Lees meer over Vernieuwing bruginstallaties

Artikel

Voorlopig laatste buitendienststelling Schipholspoortunnel

Lees meer
Lees meer over Voorlopig laatste buitendienststelling Schipholspoortunnel

Artikel

Start testfase met automatisch rijdende treinen op Betuweroute

Lees meer
Lees meer over Start testfase met automatisch rijdende treinen op Betuweroute
Lees al onze verhalen