Artikel
Strukton werkt in opdracht van ProRail verder aan het spoor bij station Schiedam Centrum. Als onderdeel van PHS Rijswijk-Rotterdam maken we het station klaar voor beter en meer treinverkeer. Ook ronden we de laatste klussen af van de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Campus. Door de werkzaamheden is het treinverkeer aangepast.
In het weekend van 11 tot en met 13 oktober werken we aan de westkant van het station Schiedam Centrum, ter hoogte van de ‘s Gravenlandseweg. We verruimen de bocht van het spoor zodat treinen sneller door de bocht kunnen rijden. Op vrijdag werken we ook bij Delft Campus aan het spoor.
Van dinsdag 22 oktober tot en met zondag 3 november werken we verder aan de bochtverruiming bij Schiedam. Op het station zelf en aan de oostkant richting Rotterdam werken we aan de installatie van nieuwe bovenleidingen, seinen, wissels, kabels en leidingen. We maken de railinzetplaats aan de Horvathweg af. Daar worden werk- en inspectievoertuigen op het spoor geplaatst. In het weekend van 2 en 3 november werken we tussen Rijswijk en Delft Campus aan bovenleiding, treinbeveiliging, kabels en leidingen. Dit zijn afrondende werkzaamheden van het werk van afgelopen zomer.
Tijdens de werkzaamheden is het treinverkeer aangepast en rijdt er vervangend vervoer. Van vrijdag 11 tot en met zondag 13 oktober rijden er geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus. Dit geldt ook voor de periode van dinsdag 22 oktober tot en met vrijdag 1 november. Op zaterdag 2 en zondag 3 november rijden er geen treinen tussen Rotterdam Centraal, Schiedam Centrum en Den Haag Hollands Spoor. Afhankelijk van je bestemming en de periode waarin je reist, zijn er verschillende reisadviezen. Klik hier voor actuele reisinformatie.
De werkzaamheden zijn onderdeel van het project PHS Rijswijk – Rotterdam. Met dit project zorgen we ervoor dat er meer en langere treinen kunnen rijden. Dat is nodig omdat het aantal reizigers groeit. Specifiek worden de sporen 1 en 2 op station Schiedam Centrum aangepast. Deze zijn door de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn eerder buiten gebruik gesteld. Met deze aanpassingen blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam behouden, doordat intercity’s in Schiedam kunnen blijven stoppen.
Door vertragingen in het project is begin 2025 extra tijd nodig om de werkzaamheden af te ronden. Vanaf 15 december 2024 zullen er al wel twee extra sprinters gaan rijden tussen Den Haag en Rotterdam, al kunnen deze nog niet stoppen op station Schiedam Centrum. De huidige vier sprinters blijven gewoon rijden en stoppen wel op het station.
Ieder jaar reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam.
Dit artikel is gebaseerd op een bericht van ProRail.